تست های تشخیص بارداری و نشانه های اولیه بارداری

 

تست بارداری و نشاه های حاملگی

برای دانستن اینکه باردار هستید یا نه بهترین روش انجام آزمایش بارداری است. می توانید در منزل نیز تست بارداری را با روش های خانگی انجام دهید. برای اطمینان قطعی از آزمایش بارداری بهترین روش انجام آزمایش خون و یا ادرار است. نشانه هایی هم وجود دارند که می تواند احتمال باردار شدن شما را نشان دهد. در این مطلب با نشانه های اولیه بارداری و تست های خانگی آشنا می شویم.

نشانه‌های اولیه‌ی بارداری

وقتی تخمک بارور می‌شود، تغییرات جدی بدن شما شروع می‌شود. ترشح هورمون‌های بارداری می‌تواند علائمی را در بدنتان ایجاد کند. وجود و شدت این نشانه‌ها در زنان متفاوت است، اما اگر منتظر حاملگی و گذراندن هفته به هفته بارداری هستید و برای آن اقدام کرده‌اید و همچنین اولین نشانه‌های بارداری را دارید، ممکن است باردار باشید و بهتر است این موضوع را با یک تست خانگی بارداری، بیشتر بررسی کنید.
برخی از نشانه‌های اولیه‌ای که ممکن است بعد از لقاح تخمک یا لانه‌گزینی آن در رحم احساس کنید شامل موارد زیر است:
به تعویق افتادن عادت ماهانه: از اولین نشانه‌هایی که یک زن را به باردار بودن مشکوک می‌کند، عقب افتادن تاریخ عادت ماهانه است. اگرچه عقب افتادن عادت ماهانه ممکن است به دلیل موارد دیگری باشد، اما در زنانی که دوره‌های منظمی دارند، می‌تواند یکی از اولین علائم بارداری نیز باشد. اگر منتظر باردار شدن هستید و عادت ماهانه‌ی شما در موقع مقرر شروع نشده، بهتر است با استفاده از یک تست بارداری خانگی از باردار بودن خود مطمئن شوید.
درد شکم و لکه‌بینی: تخمک چند روز بعد از بارور شدن وارد رحم می‌شود و در دیواره‌ی آن لانه‌گزینی می‌کند. این لانه‌گزینی می‌تواند با اندکی خونریزی که مادر به صورت لکه‌بینی آن را خواهد دید و کمی درد و گرفتگی در شکم همراه باشد. این دو مورد می‌تواند از نشانه‌های اولیه‌ی بارداری باشد. اگرچه ممکن است مادر این لکه‌بینی و درد را مشابه دردهای پیش از شروع عادت ماهانه بداند، اما خونریزی ناشی از لانه‌گزینی نسبت به خون عادت ماهانه روشن‌تر است.

اگرچه روی برخی از کیت‌های موجود در بازار درج شده است که می‌توانند حتی وجود سطح کمی از هورمون‌های بارداری در ادرار را تا پنج روز پیش از تاریخ شروع عادت ماهانه‌ی بعدی بررسی کنند، اما بهتر است برای دقت بیشتر، این آزمایش را یک هفته بعد از تاریخ عادت ماهانه انجام دهید

تغییرات پستان‌ها: بعد از لقاح و لانه‌گزینی جنین، سطح هورمون‌ها به سرعت تغییر می‌کند و این تغییرات باعث تغییر در بافت پستان می‌شود. ممکن است پستان‌ها در چند هفته‌ی اول بارداری متورم و سنگین و همچنین نسبت به تماس حساس شوند. اگرچه مسائل دیگری نیز ممکن است باعث این تغییرات شود، اما اگر برای بارداری اقدام کرده‌اید و عادت ماهانه‌ی شما نیز عقب افتاده، بهتر است در صورت مشاهده‌ی تغییر در پستان‌ها با انجام یک تست خانگی بارداری از وضعیت خود مطمئن شوید.
خستگی شدید: پروژسترون یکی از هورمون‌های بارداری است که وقتی سطح آن در بدن زیاد می‌شود، زن احساس خواب‌آلودگی و خستگی شدید می‌کند. علاوه بر آن، افزایش تولید خون در بدن و کم شدن سطح قند خون با شروع بارداری و لانه‌گزینی جنین می‌تواند باعث این احساس شود.
حالت تهوع: تغییرات سریع هورمونی در بدن زن بعد از لقاح تخمک می‌تواند باعث احساس تهوع و استفراغ در زن شود. احساس تهوع و حساس شدن به بو و مواد غذایی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی بارداری باشد. اگرچه برخی از زنان ممکن است تا پایان دوره‌ی بارداری هیچ‌وقت این حالت تهوع بارداری را نداشته باشند.
سایر نشانه‌های اولیه‌ی بارداری: تغییرات ناشی از لقاح تخمک می‌تواند نشانه‌های مختلف دیگری را نیز ایجاد کند. علاوه بر موارد بالا، فرد ممکن است در هفته‌های بعد از لقاح، دچار تکرر ادرار، یبوست، سردرد یا کمردرد شود. اگرچه هر کدام از این نشانه‌ها ممکن است دلیل دیگری داشته باشد، اما این نشانه‌ها در کنار سایر علامت‌ها و همچنین یک تست خانگی می‌تواند خبر از شروع بارداری شما باشد.

تست خانگی تشخیص بارداری

برای مطمئن شدن از بارداری نیاز به انجام آزمایشی برای تشخیص سطح هورمون‌های بارداری در خون یا ادرار است. برای تشخیص بارداری، کیت‌های خانگی‌ای وجود دارد که شما می‌توانید توسط آن‌ها در خانه، آزمایش ادرار بارداری بدهید. این کیت‌ها معمولاً در داروخانه و با نام Baby check شناخته می‌شود. اگرچه روی برخی از کیت‌های موجود در بازار درج شده است که می‌توانند حتی وجود سطح کمی از هورمون‌های بارداری در ادرار را تا پنج روز پیش از تاریخ شروع عادت ماهانه‌ی بعدی بررسی کنند، اما بهتر است برای دقت بیشتر، این آزمایش را یک هفته بعد از تاریخ عادت ماهانه انجام دهید. معمولاً جدی‌ترین علامت بارداری عقب افتادن تاریخ عادت ماهانه است و بهتر است همیشه تا زمان عادت ماهانه صبر کنید و اگر در موعد مقرر خونریزی شما شروع نشد، از تست‌های خانگی بارداری برای اطمینان بیشتر استفاده کنید. اگر زمان عادت ماهانه‌ی خود را نمی‌دانید، بهتر است این تست را حداقل ۱۴ روز بعد از آخرین نزدیکی خود انجام دهید که پس از آن مشکوک به بارداری شده‌اید.

پروژسترون یکی از هورمون‌های بارداری است که وقتی سطح آن در بدن زیاد می‌شود، زن احساس خواب‌آلودگی و خستگی شدید می‌کند

برای استفاده از کیت‌های بارداری باید مقداری از ادرار خود را روی کیت بریزید و منتظر نتیجه باشید. برخی کیت‌های موجود در بازار این امکان را دارند که آن‌ها را در زیر جریان ادرار خود قرار دهید، اما برای انجام برخی دیگر نیاز است که از طریق یک ظرف، نمونه‌ی ادرار را جمع‌آوری کنید و با قطره‌چکان همراه آن، مقدار مشخص‌شده‌ای از ادرار را در محل معین بریزید. در هر صورت بعد از ریختن ادرار در محل مشخص معمولاً ظرف یک تا دو دقیقه بعد، نتیجه‌ی آزمایش مشخص می‌شود. معمولاً به همراه کیت یک برگه‌ی راهنما برای نحوه‌ی استفاده و تحلیل نتیجه‌ی آزمایش وجود دارد. اما در بیشتر کیت‌ها، نتیجه با نمایان شدن یک یا دو خط در محدوده‌ی مشخص که با حروف T و C مشخص شده‌اند، معلوم می‌شود. اگر بعد از گذشت دو دقیقه هیچ خطی ظاهر نشود یا تست را اشتباه انجام داده‌اید یا کیت خراب بوده است و بهتر است یک بار دیگر آزمایش کنید. اگر دو خط واضح در محدوده‌ی T و C ظاهر شود، به معنای نتیجه‌ی مثبت و باردار بودن است و اگر فقط خط در محدوده‌ی C ظاهر شود، به معنی جواب منفی است. اگر خط در محدوده‌ی T نمایان شود، جواب مشکل دارد و باید دوباره آزمایش را انجام دهید.
حساسیت کیت‌های موجود در بازار بر اساس دقت آن‌ها در اندازه‌گیری سطح هورمون hCG در ادرار است. سطح این هورمون، سه هفته پس از لقاح در محدوده‌ی پنج تا ۵۰ میلی‌لیتر در میلی واحد (mIU/ml) خواهد بود. به همین دلیل اگر دقت یک کیت ۲۵ میلی‌لیتر در میلی واحد ذکر شده باشد، به معنی آن است که سه هفته بعد از بارداری، امکان تشخیص بارداری را خواهد داشت. کیت‌های بارداری امکان خطا دارند و ممکن است جواب مثبت کاذب یا منفی کاذب داشته باشند. نتیجه‌ی منفی کاذب به این معنی است که جواب آزمایش شما منفی است، درحالی‌که شما واقعاً باردار هستید و نتیجه‌ی مثبت کاذب به معنی این است که جواب تست شما مثبت است ولی در واقع شما باردار نیستید. عوامل مختلفی مانند مصرف برخی از داروها، ممکن است باعث این نتایج کاذب شود. بهتر است برای اطمینان از بارداری به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون مخصوص تشخیص بارداری را انجام دهید.

 

 

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.