علائم افسردگی

علائم افسردگی | احساس غم و اندوه در زندگی ، طبیعی است اما با افسردگی متفاوت است. افسردگی ، احساس غم و اندوهی است که در روح و جسم تاثیر گذاشته و روزها و سالها باقی می ماند .افسردگی بیماری شایعی است و در سراسر جهان بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از مردم در سنین مختلف به آن مبتلا هستند . افرادی که دچار افسردگی می شوند احساس غم و اندوه ، نا‌امیدی و تنهایی ، از چیزی لذت نمی برند . این حالات می‌تواند فرد را دچار انفعال کرده و توانایی های شخص را برای یک زندگی بهتر دچار تغییر کند.

افسردگی نشانه های فیزیکی هم دارد که در غالب موارد، نادیده گرفته می‌شود .بنابراین لازم است نشانه ها و علائم  افسردگی را شناخت . در این مطلب از مجله روزنو ، به علائم فیزیکی افسردگی در افراد می پردازیم.

مهمترین علائم افسردگی که در ظاهر افراد بروز می کند :

۱ – کاهش یا افزایش وزن

افسردگی ، هورمونهای تنظیم کننده اشتها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود فرد نسبت به غذا افزایش میل داشته و یا بر عکس ،کمتر غذا بخورد. بنابراین می تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن در فرد شود . مطالعات نشان داده است افراد افسرده نسبت به افراد عادی بیشتر در خطر ابتلا به چاقی هستند که در مورد دختران نوجوان شایع‌تر است . بنابراین اگر کسی را در اطراف خود سراغ دارید که  دچار افزایش وزن ناگهانی شده است بهتر است با پزشک خود مشورت کنید .

۲ – احساس درد و خستگی

گاهی اوقات دردهای عضلانی و مفاصل می تواند به دلیل افسردگی باشد. تحقیقات نشان داده است افراد افسرده بیشتر با اختلالاتی نظیر اضطراب و علائم درد روبرو هستند و در واقع در برخی موارد درد یکی از علائم افسردگی است.

۳- ناراحتیهای معده

افسردگی ارتباط قوی با مشکلات گوارشی دارد.مواردی نظیر نفخ ، یبوست، مشکلات روده با افسردگی در ارتباط است . افسردگی می‌تواند با ایجاد اختلال در روند کنترل عصبی مغز بر سیستم گوارش ، منجر به اختلالات گوارشی شود که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند بیماری‌های مزمنی را در دستگاه گوارش به وجود آورد.

۴ – اختلالات خواب

افسردگی می‌تواند منجر به بی خوابی و مشکلات مرتبط با خواب نظیر راه رفتن در خواب ، و خواب آلودگی روزانه شود . افسردگی با کمبود انرژی در بدن و احساس خستگی همراه است . یک تحقیق نشان می‌دهد از بین ۵۳۱ بیمار مبتلا به افسردگی ۹۷% دچار اختلالات خواب بودند.

۵- میگرن

میگرن می تواند با افسردگی در ارتباط باشد . دردهای میگرنی می تواند یکی از علائم افسردگی باشد که منجر به تغییر خلق و خو در افراد می شود . مطالعات نشان می‌دهد که بین ابتلا به میگرن و افسردگی ارتباطی وجود دارد .

 

۶ – مشکلات پوستی

افسردگی با ایجاد اختلال در هورمون ها ، می تواند به سلامت پوست آسیب برساند .افزایش هورمونهایی نظیر کورتیزول با ایجاد هیجان، پوست را تحت تاثیر قرار میدهد. اگزما، پسوریازیس و آکنه می تواند از علائم افسردگی باشد. بروز اختلالات پوستی در ۳۰ درصد مبتلایان به افسردگی دیده شده است .

۷ – درد در قفسه سینه

درد قفسه سینه یک نشانه شناخته‌شده از مشکلات قلبی است. اما بسیاری از مردم نمی دانند ، می‌تواند یکی از نشانه‌های افسردگی هم باشد . افسردگی بر روی عملکرد قلب تاثیر می گذارد. افزایش فشارخون ، بالا رفتن سطح انسولین ، بالا رفتن کلسترول و سطح هورمون های بدن ممکن است در افسردگی دیده شود . مطالعات نشان داده است ، افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند ۴ برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس و افسردگی هستند.

۸- مشکلات دهان و دندان

افسردگی می‌تواند بهداشت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار دهد. خرابی دندانها یا از دست دادن آنها ، پوسیدگی دندان‌ها از علائمی است که در افسردگی ممکن است بروز کند.
مطالعات نشان داده است ، امروزه رژیم غذایی نامناسب ،داروهای روانگردان می تواند منجر به افسردگی و اختلالات دهان و دندان گردد.

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.