تمریناتی برای تقویت زانو و پیشگیری از دردهای زانو

 

تمرین ورزشی برای تقویت زانو و پیشگیری از درد زانو

برای تقویت کردن زانو و پیشگیری از آسیب های زانو می توانید تمیزنات ورزشی خاصی را انجام دهید که در این مطلب شما را با این تمرین های ورزشی زانو اشنای می کنیم.

* مهم‌ترین عضله در محافظت از مفصل زانو، عضله چهار سر است. بخش داخلی این عضله به نوعی کنترل‌کننده حرکات زانو است و ضعف در آن، زانو را مستعد بروز انواع آسیب می‌کند. یکی از تمرینات ساده برای تقویت عضله چهارسر، انقباض مکرر آن است. برای این منظور باید صبح، ظهر و شب هر بار ۱۰۰ مرتبه عضله چهارسر را پشت سر هم سفت و رها کنید.

* در حالت طاقباز قرار بگیرید و پا را صاف بالا بیاورید. این حالت را ۶ ثانیه نگه دارید و بعد پا را پایین بیاورید. بعد از مکثی کوتاه مجدد پا را بالا ببرید و این تمرین را ۳ نوبت در روز هر بار ۲۰ مرتبه تکرار کنید.

* یک بالش را بین زانوها قرار دهید و در حالتی که زانوها خم است آن را بین دو زانو فشار دهید.

بالا و پایین رفتن از پله در حد کم می‌تواند ورزش و تحرک مناسبی برای سلامت قلب و ریه باشد اما اگر این کار دائم در طبقات زیاد تکرار شود، خود باعث ساییدگی و آسیب به غضروف مفصلی زانو می‌شود

* در حالت طاقباز یک حوله را لوله کنید و زیر زانو قرار دهید. سپس زانو را به حوله فشار دهید، به حدی که پاشنه پا حدود ۳۰ درجه از سطح زمین بلند شود.

* برای تقویت بخش داخلی عضله جلوی ران نیز می‌توانید در حالت طاقباز قرار بگیرید و پا را صاف روی زمین بگذارید. سپس پا را به سمت بیرون بچرخانید و آن را در حالت صاف با کمک قسمت داخلی ران بالا بیاورید.

* کشش عضله ران از دیگر تمریناتی است که می‌تواند در بهبود و پیشگیری از دردهای زانو مؤثر باشد. برای ایجاد این کشش می‌توانید در حالت طاقباز قرار بگیرید و پا را صاف بالا بیاورید. سپس دست‌ها را پشت عضله ساق بیندازید و آن را به طرف خود بکشید. این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید و بعد پا را پایین بیاورید. حرکت را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

توصیه می‌شود برای پیشگیری از آسیب‌های زانو از نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی مدت خودداری کنید زیرا در این وضعیت، عضله چهارسر خسته می‌شود و دیگر نمی‌تواند به‌خوبی از مفصل زانو محافظت کند. در نتیجه تمام فشار وزن به مفصل زانو منتقل می‌شود و به آن آسیب می‌رساند.
دوچرخه‌سواری طولانی مدت با دنده سنگین نیز می‌تواند باعث فرسایش غضروف زیر کشکک زانو شود.
بالا و پایین رفتن از پله در حد کم می‌تواند ورزش و تحرک مناسبی برای سلامت قلب و ریه باشد اما اگر این کار دائم در طبقات زیاد تکرار شود، خود باعث ساییدگی و آسیب به غضروف مفصلی زانو می‌شود.
استفاده طولانی مدت از توالت ایرانی و راه رفتن طولانی روی سطوح سنگلاخی و ناهموار از دیگر عوامل آسیب‌رسان به زانو هستند و باید از آن‌ها اجتناب کرد.

 

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.