خصوصیات اخلاقی امام نهم,حضرت جواد الائمه

خصوصیات اخلاقی امام نهم,حضرت جواد الائمه

خصوصیات اخلاقی امام نهم,حضرت جواد الائمه

نام «جواد» يادآور جود و بخشش و احسان پروردگار متعال است و از صفات و نامهای خداوند بوده، كه در وجود مقدس حضرت امام محمد تقى‏(ع) تجسم يافته است و كرامت و احسان پدران بزرگوارش را در اذهان زنده مى‏كند. مهمترین خصوصیت اخلاقی امام نهم (ع) که به همین نام نیز مشهور گشتهاند، ‌لقب ‌جواد میباشد که حاکی ‌از آن‌ است‌ که آن حضرت، اهل ‌دهش ‌و بخشش‌ و به سخاوت مشهور بوده اند. همچنین حضرت جواد (ع)، در میان شیعیان و اهل سنت به لقب “باب المراد” مشهور بودند، زیرا حاجت های مردم را بسیار برآورده می ساخت و کرامتهای بی شماری از آن حضرت دیده شده است. امام رضا (ع) باتوجه به ويژگي هاي فرزند گرامیشان درباره ایشان مي فرمايند: اين مولودي است كه با بركت تر از او براي شيعيان ما به دنيا نيامده است. (بحارالانوار، ج۵۰، ص۲۳، ح۱۴). همچنين در بيان اين بركت و بزرگواري امام جواد (ع) در جايي ديگرمي فرمايد: الصادق والصابر والفاضل و قره اعين المؤمنين و غيظ الملحدين؛ او راستگو، صبور و بردبار، داراي فضيلت نور چشم مؤمنان و مايه خشم كفار است. (مستدرك عوالم العلوم، ج ۳۲، ص ۷۲)

زندگی و سیره امام جواد (ع)

حضرت جواد (ع ) در سال ۱۹۵هجري در مدينه ولادت یافتند. نام ایشان محمد و معروف به جواد و تقي بودند. القاب ديگر ایشان رضي و متقي بوده، لیکن تقي از همه معروفتر مي باشد.امام‌ جواد تنها فرزند امام ‌رضا علیه‌السلام ‌است‌. امام‌ جواد (ع)، ‌هفت ‌سال ‌و اندی‌ از عمر پدر گرامیشان را درک و در ۸ سالگی به امامت رسیدند و سرانجام در آخر ذیقعدۀ سال ٢٢٠ هجرى توسط همسرشان ام الفضل دختر مأمون در حالی که بیش از ۲۵ سال نداشتند و پس از ۱۷ سال امامت، به شهادت رسیدند.

خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع) حضرت جواد الائمه

خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع) حضرت جواد الائمه

خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع) حضرت جواد الائمه

از مهمترین خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع)حضرت جواد الائمه، بردباری، بخشندگی و سخاوت آن حضرت بود. امام نهم(ع) در مقابل مصائب و گرفتارى‏هاى روزگار به شدّت شكيبا و بردبار بودند. آن حضرت در مقابل حوادث سخت و پيشآمدهاى ناگوار هيچ‏گاه برآشفته و مضطرب نمی‏شد بلكه با اتكال به خداى متعال به صبر و تحمّل روى مى‏آورد. البته اين در صورتى بود كه به شخص حضرت مشكلات روى مى‏آورد؛ اما در مورد اصول اسلامى و حدود الهى كاملاً در مقام دفاع برآمده و موضع‏گيرى‏هاى اساسى و حساب شده داشتند.

مدارا با همسر ناشايست، بردبارى در قبال ستم‏هاى حاكمان مستبد و صبر در ناملايمات فراوان زندگى همانند شهادت پدر، نمونه‏هايى از بردبارى آن حضرت است. آن بزرگوار صبر بر مصائب را از بهترين صفات نيك‏مردان قلمداد كرده و مى‏فرمود:

اَلصَّبْرُ عَلَى المُصيبَةِ مُصيبَةٌ عَلَى الشَّامِتِ بِها؛ شكيبائى بر ناملايمات و مصائب، بر شماتت كنندگان مصيبت زده ناگوار است.

از دیگر خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع)، شجاعت و صراحت لهجه در گفتارهاى حق‏طلبانه بود .

خدمت به مردم و رفع نيازهاى آنانهمانند سایر ائمه اطهار (ع) از ویژگی های رفتاری امام نهم بود. آن حضرت باتقواترین فرد اهل زمان خود بود و کسی در جود و بخشش در مرتبه آن حضرت قرار نداشت. ایشان ‌در آغاز هر ماه‌صدقه می‌داد، با مردم ‌به ‌نیکی‌ معاشرت‌ و به‌ ایشان ‌سلام می‌کرد، برای ‌رفع‌ گرفتاریهای‌ مردم ‌نزد صاحبان ‌مناصب ‌شفاعت می‌کرد، از خطا‌ها درمی‌گذشت‌و برای ‌اصحابش دعامی‌فرمود.

عبادت های پیوسته امام و نیایش های شبانه آن حضرت مشهور بود. اظهار نیازمندی به درگاه ایزد متعال خصوصیت ویژه همه امامان و از جمله خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع) بود.

خصوصیات اخلاقی امام نهم (ع) از نگاه علمای شیعه و سنی

امام جواد (ع) با زندگي خود بسياري از انديشه هاي انحرافي و باطلي را كه در جامعه پيدا شده بود، به چالش جدي كشيد و دوباره آموزه هاي قرآني و معجزات و بينات روشنگر و بصيرت بخش آن را زنده كرد و مردم را به صراط مستقيم دعوت كرد تا از مسير انحرافي كه پس از سقيفه توسط ابوسفيان و معاويه و منافقاني از صحابه شكل گرفته بود، باز دارد و راه حقيقت و روشن را نشان دهد.

علمای شیعه همگی بر فضل، بزرگواری، علم، حلم و دیگر کمالات آن حضرت تصریح کرده اند و او را همچون جدش رسول خدا (ص) و علی ابن ابی طالب علیه السلام جامع خوبیها شمرده اند. علمای بزرگ اهل سنت نیز همگی بر فضیلت و برتری امام (ع) بر اهل زمان خود اعتراف کرده اند. امام جواد (ع) شخصیتی بی نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی بود که دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار داد، و به اعجاب و تحسین واداشت.

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.