خواص چای بابونه

خواص چای بابونه شامل اثر ضد التهابی و ضد اسپاسم ، محافظت از پوست ، کاهش استرس، تنظیم خواب ،تسکین گرفتگی های قاعده ای ،افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن ، بهبود مشکلات گوارشی و ….از دلایل محبوبیت چای بابونه است .
بابونه از خانواده Asteraceae است که غیر از طعم دلپذیر ، در اکثر نقاط جهان یافت می شود . وجود فلاونوئیدها ، ترپن ها و دیگر آنتی اکسیدان های قوی در چای بابونه ، اثرات قابل توجهی در سلامت انسان بر جای می گذارد . در ادامه این مطلب از مجله روزنو به فواید و خواص چای بابونه می پردازیم .

خواص چای بابونه برای سلامت بدن :

۱ – مراقبت از پوست

با توجه به ماهیت ضد التهابی چای بابونه ، این نوشیدنی صرفاً یک خوراکی تلقی نمی شود. مصرف موضعی چای بابونه برای درمان ناراحتیهای بیماری های پوستی مانند اگزما ، کاهش لک ها و چین و چروک روی پوست، از بین بردن استرس اکسیداتیو و افزایش پاسخ های ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲ – ضد اسپاسم و ضد التهاب

خواص ضد اسپاسم و ضد التهاب قوی بابونه ، در درمان انقباض معده و روده بسیار موثر است. مصرف چای بابونه به طور منظم کمک می‌کند اختلالاتی نظیر تهوع ، گرفتگی عضلانی، IBS ، مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر ، اسهال و استفراغ خلاص شوید .

۳ – تسکین درد قاعدگی

خواص ضد التهابی چای بابونه باعث می شود به عنوان یک قهرمان محبوب بین زنان برای رفع علائم قاعدگی مانند نفخ ، دل درد ، بدخوابی ، تغییرات خلق و خو مورد استفاده قرار بگیرد.

۴ – اختلالات خواب

چای بابونه می‌تواند به بهبود مشکلات خواب کمک کند . بخصوص برای افرادی که دچار آپنه خواب یا بیقراری هستند نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند برای خوابی بهتر و سریعتر موثر باشد . توصیه می‌شود پس از زایمان زنان به عنوان یک نوشیدنی پیش از خواب چای بابونه مصرف شود.
مصرف چای بابونه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کمتر می کند.

۵ – رفع استرس و اضطراب

یکی از استفاده های رایج چای بابونه رفع استرس و اضطراب است. پس از یک دوره طولانی کار ، خستگی و گرمای روزانه ، یک نوشیدنی چای بابونه می تواند اثربخشی فوق العاده ای برای شما داشته باشد. چای بابونه با افزایش سطوح سروتونین و ملاتونین در بدن موجب نشاط و رفع خستگی در بدن می شود. چای بابونه با از بین بردن استرس و نگرانی به ایجاد حس آرامش در بدن کمک میکند.
یک یا دو فنجان چای بابونه در روز می‌تواند برای رفع استرس مزمن در فرد اثرات مطلوبی بر جای بگذارد.

۶ – بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فنلی موجود در چای بابونه موجب بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شدر برابر عوامل بیماریزا و عفونت ها می شود . خواص چای بابونه برای مبارزه با بیماری هایی نظیر آنفولانزا ، احتقان و عفونت های بدن موثر است .

۷ – درمان اختلالات معده

اگر دچار تحریک معده هستید و یا از نفخ خفیف یا سندروم روده رنج می برید یکی از خواص چای بابونه می تواند بهبود و درمان این امراض باشد . خواص ضد التهابی چای بابونه به کاهش علائم بیماری و بهبود سیستم گوارش کمک می کند . تنظیم حرکات روده، درمان زخم معده و اسهال یکی از موارد کاربرد چای بابونه است .

۸ – درمان واکنش های آلرژیک

چای بابونه می تواند منجر به بهبود حساسیت و واکنش های آلرژیک بدن شود . چای بابونه دارای خواص آنتی هیستامین است از این جهت می‌تواند پاسخ مناسبی برای واکنش های آلرژیک بدن باشد.

۹ – پیشگیری از سرطان

خواص ضد سرطانی چای بابونه در جلوگیری از ابتلا به سرطانهایی مانند سرطان پستان ، دستگاه گوارش ، سرطان پوست ، سرطان پروستات و رحم و همچنین جلوگیری از پیشرفت سرطان تیروئید مشخص شده است.

 

۱۰ – سلامت قلب

چای بابونه برای پایین آوردن کلسترول خون و بهبود سلامت قلب موثر است . از دیگر خواص چای بابونه کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی – عروقی است.

۱۰ – دیابت

تحقیقات نشان داده است چای بابونه می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد . زیرا مصرف چای بابونه به پایین آمدن سطح قند خون و تنظیم مقدار انسولین خون کمک میکند.

۱۱- جلوگیری از پوکی استخوان

عصاره بابونه با تحریک فعالیت استئوبلاست به ساخت سلول‌های استخوانی کمک می‌کند. در واقع چای بابونه با افزایش تراکم استخوان، باعث دور شدن عوارض و خطر پوکی استخوان می شود .

۱۲ – مراقبت از مو

علاوه بر خصوصیات ذکر شده بسیاری از مصرف کنندگان بابونه معتقدند مصرف بابونه به بهبود ظاهر و استحکام موها کمک می‌کند. چای بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش التهاب در پوست سر کمک کرده، رشته‌های مو را تقویت کرده ، شوره سر را از بین برده و به زیبایی موها کمک کند .

۱۳ – ضد نفخ

چای بابونه به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند و دارای خاصیت دیورتیک است . لذا علاوه بر کمک به کاهش وزن به بهبود کلی هضم و جلوگیری از نفخ شکم کمک می کند.

۱۴ – بهداشت دهان و دندان

چای بابونه با قابلیت مبارزه با عفونت های باکتریایی دهان ، منجر به جلوگیری از پوسیدگی و محافظت از دندان ها می شود . علاوه بر این خواص ضد التهابی چای بابونه تسکین دهنده درد دندان است.

نکات مهم :
۱- اگرچه مصرف چای بابونه برای درمان و بهبود آلرژی ها موثر است اما در برخی از افراد نیز ممکن است علائم آن را تشدید کند . افراد مبتلا به درماتیت، تب یونجه و کهیر پیش از مصرف چای بابونه حتما با پزشک خود مشورت کنند.
۲- خانم های باردار پیش از مصرف چای بابونه با پزشک خود مشورت کنند .زیرا ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد .
۳ – خواب آلودگی : مصرف بیش از حد چای بابونه به دلیل اثر آرامبخشی ، می‌تواند منجر به خواب آلودگی ، استفراغ و تهوع شود.
۴ – استفاده موضعی از لوازم آرایشی حاوی بابونه ، هنر واقع در برخی از افراد موجب ورم ملتحمه یا سوزش چشم می شود .

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.