خوراکیهایی که موجب درمان کم آبی بدن می شوند

۱۹ خوراکی که ضمن درمان کم آبی بدن،موجب کاهش وزن می شوند!

هیدراتاسیون و آبرسانی به بدن برای سلامتی بدن اهمیت ویژه ای دارد . کمبود آب در بدن منجر به خستگی ، سردرد ،مشکلات پوستی ،گرفتگی عضلانی، افت فشار خون، بالارفتن ضربان قلب می شود و اگر این کمبود آب ، به مدت طولانی ادامه داشته باشد منجر به بروز نارسایی در اعضاء حیاتی بدن می شود.
بنابراین لازم است روزانه ، به میزان کافی آب نوشید . نیاز بدن به آب را می توان از طریق برخی از مواد غذایی نیز برطرف کرد .
در ادامه این مطلب از مجله روزنو به معرفی خوراکی هایی می پردازیم که خوردن آنها به درمان کم آبی بدن بطور طبیعی  کمک می کند .

خوراکیهایی که موجب درمان کم آبی بدن می شوند :

۱- هندوانه

هندوانه یکی از آبدار ترین خوراکی های محبوب به ویژه در تابستان است. یک فنجان هندوانه (۱۵۴ گرم وزن) حدود ۱۱۸ میلی لیتر آب دارد . هندوانه علاوه بر آب ، موادی مانند ویتامین ها و منیزیم نیز دارد . از طرفی هندوانه دارای میزان کالری بسیار پایینی است و هر فنجان آن حدود ۴۶ کالری انرژی دارد . هندوانه همچنین دارای ویتامین C و چند ویتامین مهم دیگر است . بنابراین هندوانه با کالری کم و آب بالا ، می‌تواند یک خوراکی ایده آل برای کاهش وزن نیز باشد . چرا که با پر کردن حجم معده، منجر به احساس سیری می شود .
هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی ازجمله لیکوپن است که در برابر که بدن را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت تقویت می کند.
همچنین آب هندوانه را می توان به عنوان یک میان وعده خوشمزه و حتی در سالاد نیز از هندوانه استفاده کرد .

۲- توت فرنگی

توت فرنگی حدود ۹۱ درصد آب دارد و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با بیماری ها کمک می کند . ویتامین ها و مواد معدنی نظیر فولات ، منگنز ، ویتامین C ، از جمله موادی هستند که در توت فرنگی به وفور یافت می شود.
توت فرنگی را می توان بصورت میان وعده و یا ترکیب با سالاد و سایر خوراکی ها مصرف کرد.
مصرف توت فرنگی در رژیم غذایی به منظور کاهش التهاب ، محافظت بدن در برابر بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و برخی انواع سرطان توصیه شده است.

 

۳ – طالبی

طالبی حدود ۹۰ درصد آب دارد . یک فنجان طالبی ( ۱۷۷ گرم ) در حدود ۱۱۸ میلی لیتر آب دارد. طالبی همچنین حاوی فیبر می باشد لذا منجر به پر شدن حجم معده و احساس سیری می‌شود که با توجه به کالری پایین آن می‌تواند برای افرادی کهرژیم های لاغری و کاهش وزن دارند خوراکی مفیدی باشد.
طالبی را میتوان با سالاد ها نیز استفاده کرد.

۴ – هلو

این میوه بسیار مغذی و آبدار و حدود ۸۹ درصد آن را آب تشکیل داده است. هلو، حاوی انواع ویتامین های C و E ، مواد معدنی ویتامین های خانواده B ، پتاسیم و آنتی اکسیدان است .
هلو به واسطه فیبری که در خود دارد و کم کالری بودن می تواند یک پرکننده مفید برای حجم معده باشد و از این رو افرادی که رژیم لاغری دارند می توانند هلو را در برنامه خود قرار دهند.

۵ – پرتغال

پرتقال خوراکی فوق العاده سالمی است که مزایای درمانی بسیاری دارد . نیم فنجان پرتقال حدود ۸۸ درصد آب (معادل ۱۱۸ میلی لیتر) دارد. پرتقال دارای فیبر و مواد مغذی و مواد معدنی است که عملکرد قلب و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. پرتقال منبع غنی از ویتامین C است و سرشار از آنتی اکسیدان ها که بدن را در برابر آسیب‌های سلولی و التهابات محافظت می کند. آب موجود در پرتقال باعث احساس سیری در بدن می‌شود و می‌تواند تا چند ساعت فرد را سیر نگه دارد.
مصرف مداوم میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال ،می تواند ضمن درمان کم آبی بدن ، فرد را در برابر ابتلا به سنگ کلیه محافظت میکند .

۶ – شیر کم چربی

شیر کم چربی ،حاوی ۹۱ درصد آب است. مقادیر قابل توجهی ویتامین  و مواد معدنی از جمله کلسیم ، فسفر و پتاسیم ویتامین B12 ، ریبوفلاوین از جمله موادی هستند که در شیر کم چربی به وفور یافت می شود .
مطالعات نشان داده است که شیر کم چرب برای جبران  آب از دست رفته پس از ورزش می تواند مفید باشد . الکترونیک های موجود در شیر و پروتئین های آن می تواند مایعات از دست رفته بدن را جبران کرده و برای درمان کم آبی بدن مفید باشد .

۶ – خیار

خیار یکی از خوراکیهای سالم و آبدار و محتوی ۹۵ درصد آب است . خیار منبع غنی از ویتامین K ، پتاسیم و منیزیم است . خیار در عین حال بسیار کم کالری است و تنها ۸ کالری در یک نصف فنجان از آن وجو دارد . بنابراین مصرف خیار می‌تواند علاوه بر احساس سیری ، به حفظ وزن کمک می کند . خیار را می‌توان به‌طور معمول در ساندویچ یا حتی کنار غذا و یا در غذاهای سرخ شده و سالاد گنجاند.

۸- کاهو

کاهو حاوی ۹۶ درصد آب است. یک فنجان کاهو ۵۹ میلی لیتر آب دارد . کاهو حاوی فولات است . مصرف اسید فولیک در دوران بارداری
برای زنان باردار می‌تواند به پیشگیری از بروز نقایص مادرزادی هنگام شکل گیری لوله عصبی در نوزاد کمک کند . همچنین در حفظ استخوان ها و سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
فیبر موجود در کاهو و کالری بسیار پایین آن در حدود ۱۰ کالری در یک فنجان، میتواند کاهو را به یک خوراکی خوشمزه و پرکننده حجم معده برای افرادی که رژیم لاغری دارند تبدیل کند .

۹ – غذاهای آبکی و سوپ

غذاهای آبکی و سوپ ، حدود ۹۹% آب دارند .مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ، به طور منظم منجر به کاهش وزن میشود. این غذاها به دلیل کالری پایینی که دارند می توانند به عنوان یک پیش غذا در کنار غذای اصلی مصرف شود که باعث می شود غذای اصلی کمتر خورده شود .

۱۰ – کدو

یک فنجان کدو (معادل ۱۲۴ گرم) ۹۰ درصد آب دارد . کدو ، علاوه بر مقدار زیادی آب مقدار کالری پایینی دارد . در ۱۲۴ گرم کدو که معادل یک فنجان است تنها ۲۰ کالری انرژی وجود دارد. کدو شامل ویتامین C ، فیبر و مواد مغذی دیگری است که سیستم ایمنی بدن را تحریک میکند.
کدو را می توان کنار سوپ ،سالاد ، سیب زمینی سرخ شده و یا به صورت پخته در غذاها مصرف نمود .

۱۱ – کرفس

کرفس یک خوراکی آبدار در رژیم غذایی است. نیم فنجان کرفس (معادل ۱۱۸ گرم ) فقط ۱۶ کالری انرژی دارد و در عین حال ۹۵ درصد آب دارد . علاوه بر این کرفس مقدار زیادی مواد مغذی از جمله پتاسیم دارد که بدن را در برابر بیماری های قلبی، انواع خاصی از سرطان مقاوم می کند.
همچنین مقادیر ویتامین K که به تقویت استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند.
کرفس را می توان به صورت خام یا پخته در سوپ و سالاد مورد استفاده قرار داد

۱۲ – ماست

ماست معمولی ، حدود ۸۸ درصد آب دارد . ماست حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی نظیر کلسیم و پتاسیم بوده که به رشد استخوان بندی بدن کمک می کند . همچنین یک منبع غنی از انواع پروتئین ها است که به طور مرتب مورد نیاز بدن است . خوردن ماست برای افرادی که رژیم لاغری دارند نیز توصیه می‌شود زیرا به واسطه درصد بالای آب و پروتئین ، میل به خوردن غذا را کاهش می دهد . سعی کنید به جای ماست های طعم دار از ماست ساده استفاده کنید .
مصرف مداوم ماست بدن را در برابر بیماری های نظیر چاقی، بیماری های قلبی و دیابت محافظت می کند.

۱۳ – گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از ، ۹۴ درصد آب تشکیل داده است . گوجه فرنگی حاوی ویتامین های B و C ومواد معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی مفید است . گوجه فرنگی کالری بسیار پایینی دارد بطوریکه تنها ۳۲ کالری در یک فنجان وجود دارد . آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی ، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و جلوگیری از سرطان پروستات می شود.
گوجه فرنگی را می توان به صورت پخته یا خام در سوپ و سالاد و سایر غذاهای روزمره استفاده کرد.

۱۴ – فلفل دلمه

فلفل دلمه یکی از مواد غذایی فوق العاده سالم برای بدن است که بیش از ۹۰ درصد آن را آب تشکیل داده است. فلفل منبع غنی از آنتی اکسیدان ها ، فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن است که خطر ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های چشم را کاهش می‌دهد .
مصرف فلفل منجر به افزایش جذب آهن در بدن می شود .همچنین ویتامین C موجود در آن به سلامت استخوان‌ها و محافظت سلولهای بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. فلفل دلمه ای کالری بسیار پایینی دارد و این بدان معناست که می‌توانید با خیال راحت آن را در سالاد ها و غذاها و حتی کنار سیب زمینی سرخ شده استفاده کنید.

۱۵ – گل کلم

گل کلم گیاهی بسیار عالی در رژیم غذایی است . یک فنجان گل کلم ( ۱۰۰ گرم ) حدود ۵۹ میلی لیتر آب دارد گل کلم، به واسطه داشتن فیبر می‌تواند احساس سیری را بالا ببرد. از طرفی کالری آن نیز بسیار پایین است و یک فنجان از آن ، تنها ۲۵ کالری انرژی دارد . در گل کلم ، بیش از ۱۵ ویتامین مختلف و مواد معدنی وجود دارد .

۱۶ – کلم

کلم حاوی ترکیبات مغذی نظیر فولات ، ویتامین‌ K ،ویتامین C ،فیبر و مواد مغذی بالا و کالری پایین است. همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی کمیاب است که اثرات بسیار خوبی بر روی سلامت بدن و در کاهش التهابات دارد . کلم به واسطه داشتن ویتامین C در بهبود و درمان بیماری های مزمن ، نظیر دیابت و بیماری های قلبی موثر است . کلم گلوکوزینولات دارد که به مقابله با سرطان ها از جمله سرطان ریه می پردازد .
طور کلی مصرف کلم در برنامه غذایی منجر به سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

۱۷ – گریپ فروت

گریپ فروت از مرکبات فوق العاده سالم برای درمان کم آبی بدن است که بیش از ۸۸ درصد آن را آب تشکیل داده است و می تواند نیازهای بدن را به آب و مواد مغذی تامین کند. گریپ فروت، منبع غنی از ویتامین ها ، فیبر ،آنتی اکسیدان، مواد معدنی، فولات و پتاسیم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازد. مصرف مداوم گریپ فروت در رژیم غذایی منجر به از دست دادن وزن ، کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون می شود .
گریپ فروت را میتوان به تنهایی و یا مخلوط با سایر خوراکی ها و سالادها مصرف کرد .

۱۸ – آب نارگیل

آب نارگیل نوشیدنی فوق العاده ، برای هیدراته کردن بدن است. آب نارگیل غنی از الکترولیت و مواد معدنی از جمله پتاسیم ،سدیم کلراید است که برای آبرسانی به بدن سودمند است و ورزشکاران می توانند برای جبران آب از دست رفته بدن خود از آن استفاده کنند.
نوشیدن آب نارگیل پس از ورزش یک گزینه بسیار خوب برای درمان کم آبی بدن است .

۱۹ – پنیر

پنیر و مشتقات آن منبع غذایی غنی از آب و پروتئین های مورد نیاز بدن است. آب و پروتئین بالای موجود در پنیر موجب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می‌شود . پنیر همچنین حاوی فسفر ،کلسیم ، سلنیوم ویتامین B12 ، ریبوفلاوین و ویتامین B است که برای سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است.
پنیر را می توان برای درمان کم آبی بدن همراه با میوه ها و در سالاد مصرف کرد.

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.