رابطه نمک و فشار خون در چیست و چرا نمک فشار خون را افزایش می دهد؟

رابطه نمک و فشار خون از زمان همواره مورد تاکید و هشدار پزشکان بوده است اهمیت کنترل نمک در جیره غذایی از آن جهت است که افزایش فشار خون ، زمینه‌ساز بروز حمله قلبی ، سکته مغزی ، نارسایی های مزمن قلبی، بیماری های کلیوی و سایر اختلالات جسمی و سلامتی است.
در آمریکا از هر سه نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است و مطالعات نشان می دهد که تنها حدود نیمی از افراد مراقب شیوه تغذیه و برنامه غذایی خود هستند.

بسیاری از مردم اطلاع چندانی از فشار خون ندارند و برای کنترل آن کاری نمی‌کنند . یک اقدام عملی موثر ، که بسیاری از پزشکان آن را توصیه می کنند کنترل و محدود کردن مصرف نمک در غذای روزانه است . پزشکان توصیه میکنند میزان نمک در غذای روزانه از ۲۳۰۰ میلی گرم بیشتر نباشد و چنانچه فشار خون شما بالاست بهتر است میزان سدیم روزانه به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود شود .

رابطه نمک و فشار خون در چیست و چرا نمک فشار خون را افزایش می دهد؟

یک رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم منجر به انباشت مقدار زیادی سدیم در بدن می شود. بدن برای رقیق کردن سدیم به مقدار زیادی آب نیاز دارد . این نیز به نوبه خود موجب افزایش حجم و فشار خون می‌شود. لذا قلب بیشتر کار می کند و فشار بیشتری بر عروق خونی وارد می شود و به تدریج این کار اضافه ، منجر به ایجاد عارضه ای به نام فشار خون می شود .
از سوی دیگر سطح بالای سدیم در بدن منجر به کاهش سنتز اسید نیتریک می شود. اسید نیتریک ، یک گشاد کننده طبیعی در عروق خونی است . بنابراین کاهش سنتر اسید نیتریک نیز عامل دیگری برای افزایش فشار خون توسط نمک خواهد شد .

مطالعات نشان می دهد کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی پس از ۴ هفته منجر به کاهش فشارخون و در اغلب موارد بازگشت به مقدار طبیعی میشود و این مساله ارتباطی به جنسیت افراد ندارد.
به عبارتی کاهش نمک در برنامه غذایی ، منجر به کاهش عوارض آن از قبیل فشار خون ، بیماری‌های قلبی ، سکته و نهایتاً به کاهش مرگ و میر افراد می‌انجامد .
یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه مک مستر مشخص کرد رژیم غذایی کم نمک ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را به طور موثری کاهش می دهد . همچنین مصرف زیاد نمک علاوه قلب ، آئورت و کلیه ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد .

 

نکاتی برای محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی :

برای کنترل مصرف نمک در برنامه غذایی خود این نکات را به خاطر داشته باشید :

۱ – هنگام خرید هر نوع محصول به ترکیبات تشکیل دهنده آن توجه کنید . خصوصاً میزان سدیم را ببینید . مواد غذایی نظیر سس گوجه ، ادویه جات ، فلفل ، غذاهای کنسروی و غذاهای آماده عمدتا نمک بالایی دارند .
۲- خرید و مصرف غذا های آماده و فرآوری شده را به حداقل برسانید.

۳- از خوردن غذاهایی مانند پیتزا ، نان سفید، پنیر و فرآوری شده ،هات داگ ، اسپاگتی با سس ، ژامبون، سس گوجه فرنگی ، برنج، آرد سفید و سایر غذاهای از این قبیل پرهیز کنید. این مواد غذایی معمولاً دارای نمک بالایی هستند .
۴ – برخی افراد نمک طعام را با نمک دریایی جایگزین می کنند . این بدان معنا نیست که دیگر خطری آنها را تهدید نمی کند . در نمک دریایی نیز سدیم وجود دارد .

۵ – هنگام آشپزی برای دادن عطر و طعم به غذاهای خود از ادویه ها و گیاهان خشک شده یا تازه استفاده کنید تا کمتر به سمت استفاده از نمک بروید .
۶ – مصرف غذاهای حاوی پتاسیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید. پتاسیوم به شل شدن عروق خونی ، دفع سدیم و کاهش فشار خون کمک می کند .

۷ – در همه حال مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید و به سلامت خود اهمیت بدهید.

منبع: روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.