روش های پیشگیری از گرمازدگی در شهرهای گرم

 

پیشگیری از گرماردگی و درمان گرماردگی

 

نوشیدن مایعات زیاد حداقل هشت لیوان آب در روز و همچنین نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی، استفاده از نوشیدنی‌های پراملاح به دلیل جلوگیری از کاهش املاح و نمک بدن نیز از روش‌های مؤثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد با تأکید بر لزوم پیشگیری از گرمازدگی به ویژه در شهرهای خشک و گرمی مانند یزد، از شهروندان خواست تا در این ایام گرم تابستان، حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

احمد دهقان با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و شیوع گرمازدگی، در مورد این بیماری اظهار کرد: عارضه گرمازدگی، معضلی است که در تابستان به صورت یک بیماری بروز پیدا می‌کند و ناشی از بالا رفتن حرارت بدن است.

وی در این باره افزود: اگر حرارت بدن بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد شود، باعث بروز اختلالات جسمی و هوشیاری مغز و در واقع بدن دچار گرمازدگی می‌شود.

این پزشک عمومی در مورد علائم گرمازدگی نیز بیان کرد: این معضل علائمی چون سرگیجه، تهوع، برافروختگی، خستگی و سردرد را به همراه دارد و علاوه بر این‌ها می‌تواند با رنگ‌پریدگی پوست، گرفتگی عضلات، خونریزی از بینی، عرق کردن بیش از حد، ضعف و غش نیز همراه باشد.

وی دمای محیط و کاهش مایعات در بدن را از جمله عوامل مؤثر در بروز گرمازدگی عنوان کرد و گفت: کاهش املاح بدن همچون پتاسیم، ضعف سیستم ایمنی، کهولت سن، خستگی، مصرف برخی از داروها و سابقه بیماری‌هایی چون قلب و عروق نیز می‌تواند منجر به بروز گرمازدگی در فرد شود.

دهقان با اشاره به تأثیر مصرف برخی از داروها در بروز یا تشدید عارضه گرمازدگی، تصریح کرد: مصرف برخی از داروها مانند آرام‌بخش‌ها، داروهای قلبی و کنترل‌کننده‌های فشار و انواع محرک‌ها می‌توانند باعث بروز گرمازدگی شوند.

وی افراد بیمار و برخی از گروه‌های سنی خاص را در معرض تهدید این بیماری مطرح و بیان کرد: نوزادان و کودکان زیر شش سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیری بیشتری دارند و به علت آهسته بودن تنظیم حرارت بدن نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هستند.

این پزشک افزود: بیماران قلبی، کلیوی، ریوی، بیماران روان، افراد چاق یا دارای کمبود وزن، فشارخون بالا، افراد دیابتی و کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، بیشتر در معرض گرمازدگی‌اند.

اگر حرارت بدن بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد شود، باعث بروز اختلالات جسمی و هوشیاری مغز و در واقع بدن دچار گرمازدگی می‌شود

وی پیشگیری از گرمازدگی به ویژه در شهر خشک و گرم یزد را بسیار مهم خواند و در این رابطه به شهروندان توصیه کرد که در هنگام بسیار بالا بودن دمای هوا، حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و در محیط خنک بمانند.

وی به پوشیدن لباس‌های بلند و روشن و گشاد و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار نیز توصیه کرد و ادامه داد: نوشیدن مایعات زیاد حداقل هشت لیوان آب در روز و همچنین نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی، استفاده از نوشیدنی‌های پراملاح به دلیل جلوگیری از کاهش املاح و نمک بدن نیز از روش‌های مؤثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

روش های پیشگیری از گرمازدگی در شهرهای گرم

 

وی در مورد دیگر روش‌های پیشگیرانه از ابتلا به گرمازدگی، بیان کرد: استفاده از ضد آفتاب‌ها و عینک آفتابی، پرهیز از سفرهای غیرضروری در ایام بسیار گرم، تهویه مناسب خانه با استفاده از هواکش و باز نگه داشتن پنجره‌ها و همچنین مراقبت از افراد آسیب‌پذیر توصیه می‌شود.

دهقان با اشاره به درمان گرمازدگی در افرادی که دچار آن شده‌اند، اظهار کرد: بیمار باید از محیط گرم به محیطی سرد منتقل شود، در صورت هوشیاری نیز مایعات سرد و شیرین برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون به بیمار داده شود.

وی افزود: کمپرس آب سرد یا کیسه یخ را نیز می‌توان در نواحی زیر بغل و کشاله ران قرار داد، ضمن این که دوش آب خنک نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

این پزشک در پایان تأکید کرد: در صورت بد بودن حال عمومی و از دست دادن هوشیاری، مراجعه به پزشک و اورژانس توصیه می‌شود.

 

منبع : تک پزشک

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.