علت سقط جنین

بنابراین بهتر است مادران علت سقط جنین  را دانسته و اقدامات پیشگیرانه را برای آن را بعمل بیاورند .

علت سقط جنین در زنان باردار :

۱ – کروموزوم های غیر طبیعی

پزشکان معتقدند ۵۰ درصد سقط جنین ها در سه ماهه اول ، به دلیل تعداد غیر عادی کروموزوم ها اتفاق می افتد. جنین انسان ۴۶ کروموزوم دارد که ۲۳ کروموزوم را از پدر و ۲۳ کروموزوم را از مادر دریافت می‌کند. چنانچه در این تعداد خللی به وجود آید جنین در معرض سقط قرار می گیرد.

۲ – عدم سلامت مادر و عفونت های بارداری

علت سقط جنین در سه ماهه دوم، بین هفته چهاردهم تا بیست و ششم ، ممکن است با بیماری مادر در ارتباط باشد. در اینجا به برخی از بیماریهایی که خطر سقط جنین را به همراه دارد  ، می پردازیم :

– ضعیف بودن دهانه رحم : این وضعیت خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. هر چند ممکن است با کمک پزشک بتوان از آن جلوگیری نمود.
– ناهنجاری‌های رحم : ناهنجاری‌های رحم به هر شکل ، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد .
– سندروم تخمدان پلی کیستیک: (polcystic ovary syndrome PCOS) در این عارضه که جفت را تحت تاثیر قرار می دهد ، تامین مواد غذایی برای جنین در حال رشد موثر نمی شود و جنین در خطر سقط شدن قرار میگیرد .
– سندروم هیوز یا سندروم فسفولیپید : این بیماری می‌تواند منجر به تولید لخته خون شود و افزایش خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد.
– سرخجه : ابتلا به سرخجه در اوایل بارداری تا ماه چهارم ، می‌تواند خطر سقط جنین و همچنین نقایص مادرزادی را در جنین به همراه داشته باشد.

۳ – سیگار کشیدن :

برای جلوگیری از سقط جنین و اطمینان از سلامت کودک لازم است بدانید دود و دخانیات برای جنین مضر است. لذا مادران باردار باید از سیگار دوری کنند. استعمال دخانیات می‌تواند خطر سقط جنین و تولد زودرس نوزاد با وزن کم را افزایش دهد .

۴ – مصرف الکل و مواد مخدر :

مصرف الکل خطر سقط جنین ، مرده زایی و تولد زودرس را افزایش می‌دهد و می تواندموجب سندروم مرگ ناگهانی نوزادشود حتی اگر میزان مصرف آن بسیار پایین باشد . محققان هشدار می‌دهند از هرگونه مصرف نوشیدنی الکلی در دوران بارداری  پرهیز کنید .
در مورد مواد مخدر نیاز چندانی به توضیح نیست چراکه زیان‌های آن بر هیچکس پوشیده نیست.

۵ – کافئین

مصرف زیاد کافئین در مقادیر بالا ، موجب افزایش خطر سقط جنین می شود. در حالی که برخی از محققان چندان به این مسئله باور ندارد . با اینحال بهتر است نسبت به مصرف مواد غذایی حاوی کافئین احتیاط کرد و مقدار مصرف کافئین در روز از ۲۰۰ میلی گرم بیشتر نشود .

اگر پیش از این یک سقط جنین را تجربه کرده اید نگران نباشید کافه است با علم و آگاهی نسبت به شرایط لازم برای بارداری و تحت نظر پزشک و دوری از اقدامات مخاطره آمیز برای تولد فرزند خود برنامه ریزی کنید .

منبع روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.