علل کابوس شبانه کودکان و نوزادان

علت کابوس شبانه کودکان چیست و چه راه حلی دارد ؟

در حالیکه کودک به آرامی در خواب است ناگهان می لرزد و با جیغ از خواب می پرد . شما به سمت کودک می دوید و با در آغوش گرفتنش به او اطمینان و آرامش می دهید تا نگرانی نداشته باشد .

به نظر می رسد یک کابوش شبانه، خواب کودک را آشفته کرده است . آیا تا بحال از خود پرسیده اید علت کابوس شبانه کودکان چیست ؟

ترس و کابوس شبانه در نوزادان شایع است. در این مطلب مجله روزنو با علت و راه حل مقابله با کابوس شبانه کودکان آشنا می شوید .

کابوس چیست؟

کابوس یک رویای وحشتناک و ناخوشایند است که دستگاه عصبی شخص را تحریک می‌کند و در نتیجه شخص به طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می‌دهد. کابوس ریشه در رویدادهای روز گذشته یا جریانات زندگی شخص دارد و در بعضی موارد می‌تواند به فلج خواب بینجامد. نوزاد یا کودک می تواند کابوس را با جزئیات به یاد داشته باشد و حتی ممکن است تا صبح ناراحت باشد . کودک ممکن است قادر به روایت کابوس خود باشد ولی نوزاد هیچ راهی برای ارتباط با شما ندارد .

علل کابوس شبانه کودکان و نوزادان :

کابوس می توان به شدت به حوادثی که در طول ساعات بیداری برای نوزاد یا کودک رخ می دهد مرتبط باشد. در اینجا به برخی از دلایل اصلی کابوس شبانه کودکان می پردازیم .

۱- وضعیت ناراحت و یا ترسناک:
یک کودک می تواند با دیدن تصویری ترسناک یا تجربه ای از ترس ، وحشت زده شود. . برخی از شرایط مثل گوش دادن به داستان های ترسناک می تواند کودک را مستعد کابوس کند.

۲- دارو :
برخی از داروها می تواند به عنوان عامل کابوس شناخته شوند. گاهی قطع دارو و یا تغییر دوز دارو می تواند چنین حالتی را ایجاد کند .

۳- استرس و اضطراب:
استرس یا اضطراب می تواند به یک عامل کابوس تبدیل شود .

۴- خستگی:
محرومیت از خواب باعث خستگی شده و خستگی می تواند منجر به اخلال در خواب شود و این مساله بطور غیر مستقیم مغز را برای دیدن رویاهای منفی تحریک می کند .

۵- وعده غذایی سنگین قبل از خواب :
وعده غذایی سنگین قبل از خواب یکی از علل کابوس در بزرگسالان است. اما معلوم نیست در نوزادان نیز همینطور باشد .

۶- ریفلاکس معده به مری :
ریفلاکس معده به مری می تواند برای نوزاد ناراحت کننده باشد . اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد ممکن است منجر به ترس ذاتی از خواب و کابوس شبانه شود . البته هنو.ز بطور روشن مشخص نیست آیا ریفلاکس می تواند یک علت مستقیم کابوس باشد یا خیر .

علائم کابوس شبانه کودکان :

۱- بیدار شدن ناگهانی از خواب : کودک شما به طور ناگهانی از خواب بیدار شده و بقراری می کند .
۲- ترس : کودک وحشت زده است درست مثل اینکه چیز ترسناکی دیده باشد . حتی ممکن است عرق کردهو ضربان قلب خود را می تواند سریع باشد.
۳- ترس از خواب: نوزاد یا کودک می ترسد دوباره به خواب برود .به خصوص اگر او به تنهایی و یا در تخت یا اتاقی جداگانه باشد .

چگونه میتوان با کابوس شبانه کودکان مقابله کرد ؟

برای مقابله با کابوس ، روشهایی وجود دارد که در ادامه این مطلب از مجله روزنو ، به آنها اشاره می شود :

۱- به کودک اطمینان داده و نوازشش کنید : پس از کابوس ، هیچ چیز آرامش بخش تر از صدای پدرومادر نیست . کنار کودک برویو و به او اطمینا دهید هیچ نگرانی وجود ندارد و مراقبش هستید . در نوزادان که اطمینان کلامی را درک نمی کنند، بهترین راه برای احساس امنیت ، نوازش آنها است . نوزاد خود را به صورت چسبیده و نزدیک به خود نگه دارید و با خواندن یک لالایی کمک کنید بخوابد .
۲- توضیح آنچه اتفاق افتاده: سعی کنید با توضیح دادن به کودک بفهمانید که آنچه او دیده فقط یک خواب بد.بوده و واقعی نیست .به کودک یاد دهید کابوس هرگز نمی تواند در زندگی واقعی آسیب بزند .
۳- تغییر خلق و خو و روحیه: سعی کنید با شوخی و خنده و گفتگو ، خاطره و استرس کابوس را از ذهن کودک منحرف کنید .
۴- استفاده از یک نماد اطمینان : استفاده از چیزی که به او احساس راحتی داده و به عنوان نمادی از امنیت عمل می کنند. این می تواند هر چیزی باشد ، یک پتوی نرم و یا یک اسباب بازی ساده .
۵- صبر کنید تا کودک به خواب برود: قبل از ترک اتاق اطمینان حاصل کنید کودک به خواب رفته است .
۶- صبح ، از کابوس حرف نزنید : از کودک بپرسید خوب خوابیده است ؟ اگر کابوس شب قبل یادش بود به دقت گوش دهید و اگر فراموشش کرده بود که عای است و بهیج وجه به خاطرش نیاورید .

 

جلوگیری از کابوس ها:

۱- روال آرامش بخش قبل از خواب :
یک یا دو ساعت قبل از خواب، کودک خود را برای یک خواب آرام آماده کنید . در طول این مدت از هر کاری که در کودک ترس و اضطراب ایجاد کند مثل فیلم و تصاویر ناراحت کننده و ترسناک ، بپرهیزید و در عوض میتوان با داستانهای خنده دارو زیبا ، کودک را برای خواب آماده کرد.

۲- کودک را با تاریکی آشنا کنید :
با خاموش کردن چراغ ،او را با چیزهایی که او ممکن است در تاریکی ببیند مانند سایه و نور آشنا کنید . اینکار می تواند به کاهش ترس از تاریکی، که به نوبه خود یکی از عوامل بدخوابی و کابوس است کمک کند .

۳- استفاده از یک چراغ خواب
نصب یک چراغ خواب کم نور و تسکین دهنده در اتاق، کمک می کند که او اطراف را ببینید و احساس اعتماد به نفس و آرامش کند .

کابوسها قابل پیشگیری هستند، و بسیاری از کودکان در نهایت درک میکنند که آنها فقط خواب های بد هستند نه واقعیت . با اینحال چنانچه این مشکل حاد شود بهتر است از کمک مشاوری با تجربه بهره ببرید تا با ریشه یابی علت ، به درمان آن پرداخته شود .

منبع:روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.