آیا امام حسن (ع) 100 همسر داشتند؟

آیا امام حسن (ع) ۱۰۰ همسر داشتند؟

آیا همسران امام حسن ۱۰۰ نفر بودند؟
گاهی سوالاتی از این قبیل (امام حسن چند همسر داشت) برای ما پیش می آید که جواب های ساده ای دارد.

هفتم ماه صفر سال ۵۰ هجری قمری به روایتی با سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام مصادف است.
امام حسن

گاهی در جامعه از زبان افرادی شنیده می شود که امام مجتبی (ع) زنان متعددی داشته است. به گونه ای که تعداد همسران آن حضرت گاهی چند صد زن عنوان می شود! آیا این موضوع صحت دارد یا دروغ و شایعه است و این پرسش ها را هر کسی بشنوند به طور فطری دوست دارد جواب آن را بداند و دانستن پاسخ آن بر شناخت بیشتر نسبت به اهل بیت می انجامد.

تعداد همسران امام حسن
حجت الاسلام اسدالله محمدی نیا از پژوهشگران حوزه علمیه قم در کتاب «امام حسن مجتبی(ع)؛ امیر کرامت» پاسخ داده است که در ادامه می خوانیم:

اول:تعداد آن حضرت (ع) در تاریخ مشخص است. مانند ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله، حفصه دختر عبدالرحمن بن ابی بکر، هند دختر سهیل بن عمرو و جعده دختر اشعث بن قیس که مجموع زنان ایشان با کنیزان به ۸ زن می رسید.

آیا امام حسن (ع) 100 همسر داشتند؟

آیا امام حسن (ع) ۱۰۰ همسر داشتند؟

زنهای امام حسن

امام حسن مجتبی (ع) چند همسر داشت؟
دوم:این تعداد زن با توجه به فرهنگ عربستان یک امر طبیعی بوده است. چنانچه امروزه هم در مناطق حجاز و برخی کشورها و مناطق جنوبی ایران تعدد همسران امری طبیعی است.
سوم:امام حسن (ع) بعد از آنکه بر اثر بی بصیرتی مردم و سستی آنها،

صلح بر ایشان تحمیل شد از کوفه به مدینه آمدند اما فرزندان و نوادگان آن حضرت در مناطق کشور گسترده اسلامی آن عصر مثل ری، شمال ایران، مغرب، کوفه و بصره به قیام مسلحانه علیه حاکمان فاسد آن عصر برخواستند و مردم مسلمان چون حکام فاسد و ظالم را به خوبی می شناختند و از طرفی به صداقت، عدالت و تقوای فرزندان امام حسن (ع) ایمان داشتند از این قیام ها به خوبی استقبال می کردند.

معاویه و خلفای بعد، چه در عصر اموی و چه در عصر عباسی برای اینکه فرزندان امام مجتبی (ع) را ترور شخصیت کنند و آنها را در نظر مردم خرد کنند تا به اهداف شومشان برسند در جامعه شایعه کردند که اینها فرزند همان کسی هستند که صدها زن داشته و هدفشان از حکومت،

شهوانی و عیاشی است تا از این طریق آن محبوبیتی که امام حسن (ع) و فرزندان و نوادگانش در بین مردم داشتند از بین برود.

در واقع خود حکام اموی و عباسی آمدند. آن روحیه ریاست طلبی و عیاشی و فسادی که در اکثرشان بود را به امام مجتبی و فرزندانش نسبت دادند لذا اولین کسی که این تهمت ها را به ساحت مقدس امام مجتبی (ع) روا داشت منصور دوانیقی بود.

این موضوع نه تنها در مورد امام حسن (ع) و ترور شخصیت آن حضرت انجام شد بلکه در هر عصری یک حربه قوی نسبت به خوبان روزگار بوده است. چنانچه در مورد حضرت موسی و پیامبر اکرم (ص) هم بود. حتی امروز تعدد زنان را به رسول خدا (ص) نسبت می دهند تا او را – العیاذ بالله – مردی شهوت ران نشان دهند و نتیجه آن کاهش مردم به اسلام را داشته باشد.

چهارم:در دوران حکومت ۴ سال و ۹ ماهه حضرت امیر (ع) چندین جنگ به ایشان تحمیل شد و به طور طبیعی این جنگ ها شهدایی در بر داشت و خانواده آنها با توجه به آن عصر از نظر امنیتی و اقتصادی نیاز به یک حمایت و مدیریت قوی داشتند و امام مجتبی (ع) برای اینکه کسی متعرض آنها نشود و از جهت امنیتی و اقتصادی تا حدودی تامین کردند،

آنها را مورد حمایت مالی قرار داد و شاید یکی از علل تعدد همسران از این جهت بوده است. چنانچه امروزه هم خانواده عزیز شهدا تحت حمایت بنیاد شهید قرار دارند.

البته آن روز چنین سازمانی نبود و با توجه به اینکه معاویه بعد از مدت کوتاهی قدرت حکومت و مالی کشور را غصب کرد دیگر نه تنها به خانواده شهدا و شیعیان کمک نمی شد بلکه معاویه آنها را مورد ضرب و شتم و تعدی قرار می داد و چه بسا شیعیان زیادی را به قتل رساند. از این رو چاره ای نبود جز اینکه امام (ع) آنها را مورد حمایت قرار دهد.

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.