باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

 

باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

قلیان یک لوله آبی است که از آن برای کشیدن تنباکو از طریق آب سرد استفاده می شود. تنباکو در کاسه ای که در بالای آن قرار می گیرد و از طریق زغال هایی که روی کاسه تنباکو قرار داده می شود، داغ می شود و دود از طریق آب که در پایین آن قرار دارد، فیلتر می شود. تنباکوی مورد استفاده برای قلیان، تنباکویی مرطوب و چسبناک است که در عسل و شیره خیسانده می شود و به طور معمول با طعم های مختلفی مانند سیب، هلو، نارگیل، انبه نعناع و توت فرنگی به فروش می رسد.

 

باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

باور غلط اول : از آن جا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می شود، کلیه مواد مضر آن تصفیه می شود.

واقعیت اول : کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی کند. این دود می تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر ریه و قلب داشته باشد.

 

باور غلط دوم : استنشاق دود قلیان ریه ها را نمی سوزاند، به همین دلیل مضر نیست.

واقعیت دوم : دود قلیان وقتی استنشاق می شود، ریه ها را نمی سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می شود. با این که دود خنک می شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان زایی است که برای بدن مضر است.

باور غلط سوم : کشیدن قلیان سالم تر از کشیدن سیگار است.

واقعیت سوم : دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می کند. دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می شود، در حالی که دود قلیان با گرم شدن تنباکویی که در کاسه بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می شود. محصول نهایی آن یعنی دود یکسان است که حاوی مواد سرطان زاست.

 

باور غلط چهارم : کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین در خود ندارد.

واقعیت چهارم : تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه ۶۰ دقیقه ای قلیان کشیدن، فرد در معرض حجم دودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می گیرد.

 

باور غلط پنجم : تنباکوی گیاهی قلیان سالم تر از تنباکوی معمولی است.

واقعیت پنجم : این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا “طبیعی”، فرد را در معرض مواد سرطان زا قرار می دهد.

 

باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

باورهای نادرست و واقعیت ها درباره کشیدن قلیان

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.