بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب کدامند؟

بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب کدامند؟

بیماری های قلبی یکی از دلایل اصلی و شایع مرگ و میر در جوامع انسانی امروز است. بطوریکه در آمریکا آن را قاتل شماره یک مردم میدانند .معاینه سالیانه پزشکی ، ورزش روزانه ،ترک سیگار ، کاهش سطح استرس و فشارهای عصبی می تواند راه های اولیه برای مقابله با بیماری های قلبی باشد.
در واقع ساده ترین راه مقابله با بیماریهای قلبی، تغییر سبک زندگی است که می تواند اثرات مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد . محققان هشدار می‌دهند، خوردن غذاهای پرچرب، کلسترول بالا ، نمک می‌تواند برای قلب مضر باشد.
در این مطلب از مجله روزنو به مواد غذایی برای سلامت قلب می‌پردازیم .

بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب :

۱- مارچوبه

مارچوبه منبع طبیعی از فولات است که به واسطه ترکیبات مقوی خود با بیماری‌های قلبی و بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مقابله می کند .

۲- لوبیا – نخود فرنگی – نخود – عدس (حبوبات)

حبوبات ، لوبیا، نخود فرنگی، عدس می توانند به طور قابل توجهی بر کاهش کلسترول خون اثر بگذارند.حبوبات همچنین حاوی فیبر و پروتئین و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند روی سلامت عمومی قلب موثر باشند .

۳ – توت

انواع توت ها به واسطه دارا بودن آنتی اکسیدان ها، ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. توت ها منبع غنی از ویتامین C ،ویتامینA ،فیبر ، فولات ، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند .

۴ – کلم بروکلی

مطالعات نشان می دهد ،مصرف منظم کلم بروکلی بخارپز می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند

۵ – شکلات تیره

جالب است بدانید مصرف شکلات در حد اعتدال برای سلامت قلب دارد . دانشمندان بر این باورند که شکلات تیره دارای مزایای برای جلوگیری از خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی است .

۶ – قهوه

مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف قهوه به کاهش خطر ابتلا به نارسایی های قلبی و سکته کمک می کند.

۷- امگا ۳ موجود در ماهی

ماهی منبع غنی از انواع اسیدهای چرب مفید و امگا ۳ برای بدن است افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند با خوردن ماهی می‌توانند به تقویت بدن خود کمک کنند. محققان توصیه می کنند هفته ای دوبار مصرف ماهی در برنامه غذایی ، قرار داده شود.
ماهی هایی نظیر ماهی آزاد ،خال مخالی ،شاه ماهی ،قزل آلا، ساردین از جمله ماهی هایی هستند که میتوان مصرف کرد.

۸- چای سبز

چای سبز با کمک به کاهش کلسترول می‌تواند یک عامل مبارزه با بیماری‌های قلبی و سکته مغزی باشد. نوشیدن چای سبز به کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

۹ – آجیل

بادام ،فندق ،بادام زمینی ،گردو ،پسته سرشار از پروتئین، فیبر ،مواد معدنی ویتامین ها هستند. گردو به واسطه اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند یک میان وعده سالم برای افراد مختلف باشد.

۱۰ – جگر

جگر منبع غنی از اسید فولیک، آهن ،کروم، مس و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و به افزایش سطح هموگلوبین خون و کمک به سلامت قلب کمک می کند .

۱۱- بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر غنی از فیبر محلول است و می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داد و کلسترول را کاهش دهد.

۱۲ – اسفناج

اسفناج به حفظ ریتم سالم در قلب کمک می کند. اسفناج منبع غنی از منیزیم است که می‌توان آن را در برنامه غذایی قرار داد.

۱۳ – گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مقدار زیادی مواد مغذی برای سالم نگه داشتن قلب دارد .فیبر ، فولات ، کولین ، ویتامین C ، پتاسیم از جمله این موارد است. پتاسیم موجود در گوجه فرنگی برای عضلات و استخوان‌ها نیز مفید است و از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می کند

۱۴ – سبزیجات و میوه ها

از دیگر مواد غذایی برای سلامت قلب ، سبزیجات و میوه ها هستند که لازم است در برنامه غذایی روزانه قرار داشته باشد سبزیجات ،چربی پایین ،کالری پایین ، فیبر بالا و مواد معدنی بالایی نیز دارند. مصرف مداوم سبزیجات در رژیم غذایی منجر به کاهش وزن و کاهش فشار خون می شود.

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.