روش های درمان بیماری ها با استفاده از موسیقی

تأثیر موسیقی بر روان؛

تحقیقات نشان داده که موسیقی های آرام (مانند موسیقی کلاسیک با تمپوی پایین )، آرام بخش هستند ، احساسی که از ۳۰ دقیقه گوش دادن به چنین موسیقی بوجود می آید معادل آرامشی است که از خوردن یک قرص والیوم حاصل می شد . از آنجا که در این نوع موسیقی ، شعری وجود ندارد ، ملودی ، تن ، آهنگ و ریتم است که تاثیر گذار است و هر دو نیمکره مغز را درگیر جریان خود می کند.

بر طبق تحقیقات مشابه ، موسیقی ممکن است تاثیر منفی نیز داشته باشد بر حسب اینکه موسیقی را خوب یا بد گوش بدهیم ، می تواند تاثیر مثبت و یا مانند زهر در بدن عمل کند . مطالعاتی که در زمینه تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان انجام شده ، نشان داده که برای مثال ، موسیقی راک ، رشد گیاه را متوقف می کند و بر عکس ، موسیقی کلاسیک ، باعث تسریع رشد گیاه می شود . به عنوان مثال در کشور هلند برای پرورش گل در زمان های خاصی از شب برای افزایش رشد گیاهانشان از موسیقی آرام استفاده می کنند .

حواس وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است . اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می رسد و حواس و عواطف را تحریک می کند و با ایجاد انرژی موجب انگیزه و فعالیت می شوند . نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریکات ارتعاشات سلول های عصبی ، احساس و انگیزه ای را تقویت و یا منتقل می سازد .

ریتم و ملودی دو رکن اساسی موسیقی می باشند . ریتم در موسیقی به صورت ضرب آهنگ های منظمی احساس می شود . با موسیقی می توان ریتم های متنوعی را بوجود آورد و انرژی های مختلفی را در شنونده تحریک کرد .کار اصلی ریتم ، تحریک و تهیج احساسات است که انرژی روانی را تولید می کند و انرژی این تحریک با کمک ملودی به جریان می افتد .

ملودی در ایجاد نوع احساس و ریتم در شدت و سرعت و یا سستی و رخوت آن نقش موثری دارد . ریتم ملودی از هم جدا نیستند . ریتم ضربان قلب و نظم هر آهنگ و ملودی محتوا و خود آهنگ است که از ترکیب اصوات بوجود می آید .

طبقه بندی تم های موسیقی :

۱ ـ تم های شیدایی:

واژه شیدا در روانشناسی معرف سرخوشی و شور و نشاط بیش از حد است . سر خوشی ، هیجان بخشی احساس مدهوشی از خصوصیات تم ها شیدایی است. جنبه مدهوشی و جذبه آن آرام بخش افراد بی قرار و شیداست . از تم های شیدایی می توان برای تحریک خلق های خموده استفاده کرد .

۲ ـ تم های حزین:

لحن تم های حزین غم انگیز است و شکوه و شکایت دارد و در شنونده احساس ناکامی را تداعی می کند . این تم ها بر انتقال دهنده های عصبی افراد مستعد تاثیر می کند و باعث کاهش ترشح واسطه های شیمیایی در مغز شده که در نتیجه انباشته شدن این عناصر حیاتی ، حزن و اندوه احساس می گردد.

۳ ـ تم های هیجانی:

هیجان ، واکنش انفعالی ، شدید و فوری است که غالبا با تظاهرات بارز اعصاب خودکار و واکنشهای فیزیولوژیک توام است و میل به جنبش و حرکت را به وجود می آورد . از تم های هیجانی می توان با ایجاد انرژی روانی ، رغبت و انگیزه در کاهش حالات افسردگی و غمگینی بهره جست .

۴ ـ تم های شاد و فرحبخش:

تم هایی هستند که شادمانی و نشاط را توام با آرامش و متانت منتقل می سازند . این تم ها باعث انبساط خاطر و سرزندگی می شوند . تم های فرحبخش احساس سرزندگی و شادمانی را برای کار و فعالیت افزایش می دهند . برای تقویت روحیه افراد یک اجتماع و سرزندگی و نشاط آنها مخصوصا کودکان و نوجوانان تم های شاد و فرحبخش بسیار مفید و سازنده هستند .

۵ ـ تم های آرامبخش:

تم های مطبوعی هستند که نه تحریک کننده ، نه غم انگیز ، نه هیجانی و نه وجد آورند . متن ملایم و یکنواخت ارتعاشات آنها احساس آرامش را منتقل می کند . تم های آرامبخش به خاطر ریتم ملایم در فواصل وسیع و ارتعاشات موافق آن با استعداد مغز باعث احساس ملایمت و آرامش می شود .

تاریخچه پیدایش موسیقی درمانی

تاریخچه استفاده از موسیقی به عنوان روشی برای درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز می گردد. از آن زمان به بعد رگه هایی از استفاده از اصوات و آهنگها برای درمان بیماریهای مختلف بکار رفته است . اما در قرن بیستم فکر رسمی استفاده از موسیقی برای درمان مصدومین جنگ جهانی اول آغاز شد و هر چند استفاده از این روش درمانی با مشکلاتی همراه بود که با قدم هایی که برداشته شد ، بتدریج این شاخه درمانی تکامل یافت و انجمن های متعددی تشکیل گردید . به طوری که در سال ۱۹۴۴ اولین برنامه آموزش موسیقی درمانی در جهان در دانشگاه میشیگان آغاز شد .

روش‌های موسیقی درمانی

در موسیقی درمانی دو روش اساسی وجود دارد : روش فعال و روش غیر فعال ، روش غیرفعال شامل شنیدن موسیقی است که بیمار با گوش دادن و شنیدن موسیقی که در حال نواخته شدن است ، مورد درمان قرار می گیرد . در این روش بیشترین تاثیر عملکرد در جهت برانگیختن و تاثیر واکنشهای عاطفی و ذهنی است . در حالی که در روش موسیقی درمانی فعال که نواختن ، خواندن و حرکات موزون اساس کار است . واکنش‌های مختلف عاطفی ، ذهنی ، جسمی و حرکتی تحریک و برانگیخته می شوند .

برنامه ها و روشهای موسیقی درمانی متنوع و متناسب با نیاز افراد تنظیم و تدارک دیده می شود . محورهای اصلی برنامه های موسیقی درمانی شامل شنیدن موسیقی متناسب و آرام بخش و نواختن موسیقی در گروه های منظم و یا انفرادی خواندن آوازها ، ترانه های فردی و یا گروهی می باشد .

موسیقی درمانگر ، کیست ؟

انجام و ارائه روش درمانی توسط هر فردی جایز نیست موسیقی درمانگرها افرادی متخصص هستند که در زمینه های مختلف موسیقی و شاخه های درمانی ، آموزش دیده اند . بلکه آنهایی صلاحیت دارند که با اساس بیماری ها ، درمان های مختلف آنها ، روانشناسی موسیقی ، … آشنا هستند و شایستگی فردی و تخصصی لازم را در این زمینه دارا هستند .

چه نوع بیماری هایی با موسیقی درمانی درمان می شوند ؟

بطور کلی عمدتاً بیماری هایی که به نحوی با مسائل روانی فرد در ارتباط هستند یا حالات روانی می تواند نقش موثری در بهبود آنها داشته باشند ، در پاسخ مثبت به موسیقی درمانی شناخته شده هستند . همچنین بیماری های جسمی که منشأ روانی دارند با این روش بهبود پیدا می کنند امروزه در خیلی از امکانات روان درمانی موسیقی درمانی به عنوان بخشی از آنها مورد استفاده قرار می گیرد .

در بیماری های زیر موسیقی درمانی می تواند به خوبی مکمل یا حتی جایگزین درمان سنتی باشد : جنون جوانی (اسکیزوفرنی) ـ اختلالات خلقی (مثل افسردگی و شیدایی) ـ اختلالات شخصیت ـ اختلالات اضطرابی ـ اختلالات جسمی ـ مغز ـ سوء استفاده از مواد (اعتیاد) اختلالات خوردن و اختلالات روحی دوران کودکی

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.