مصرف آموکسی سیلین/ عوارض آموکسی سیلین / تداخل دارویی

مصرف آموکسی سیلین/ عوارض آموکسی سیلین / تداخل دارویی

آموکسی سیلین از پرکاربردترین و آشناترین آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران است که بطور فراوان مورد مصرف قرار می‌گیرد و متاسفانه بسیاری از افراد آن را بدون توصیه و تجویز پزشک برای درمان به کار می برند .

آموکسی سیلین از خانواده پنی سیلین هاست که عمدتا در دو شکل کپسول و محلول سوسپانسیون موجود است . کپسول های ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی برای بزرگسالان و سوسپانسیون نیز عمدتاً برای کودکان تجویز می شود.
این آنتی بیوتیک ، در درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. عفونت‌های نظیر عفونت های سینوسی عفونت‌های دستگاه ادراری ، عفونت های پوستی عفونت های گوش میانی سینه پهلو و سایر بیماری‌های که از باکتری‌ها منشاء می‌گیرند مهمترین اهداف مصرف آن هستند .
جالب است بدانید آنتی‌بیوتیک‌ها ، تاثیری در درمان بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی ، برونشیت و سایر بیماریهای ویروسی ندارند .
از طرفی مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها  می‌تواند علاوه بر ایجاد مقاومت دارویی عوارض ناخواسته ای نیز در بدن برجای بگذارد .

مصرف آموکسی سیلین :

همچنان که گفته شد آموکسی سیلین به صورت کپسول های ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی وجود دارد که به این شکل برای بزرگسالان تجویز می شود و برای کودکان نیز محلول سوسپانسیون ۱۲۵ و ۲۵۰ میلی گرم تولید و تجویز می شود.
جذب آموکسی سیلین از طریق دستگاه گوارش صورت گرفته و حدود ۳۰ دقیقه پس از مصرف، میزان آن در بدن به اوج خود می‌رسد و تا دو ساعت باقی می ماند . این دارو هر ۸ ساعت یک بار مصرف می شود و دوره درمان (۱۰ تا ۱۴ روز) باید کامل شود . سوخت و ساز آن در کبد صورت گرفته و دفع آن از طریق کلیه ها در ادرار صورت می گیرد.
آموکسی سیلین را میتوان همراه آب، آبمیوه و یا غذا مصرف کرد . میزان و دوز آن توسط پزشک تعیین می گردد.

عوارض :

مصرف داروها به صورت خودسرانه هرگز نمی‌تواند تضمین‌کننده سلامت بدن بوده بلکه می ‌تواند به شدت مخاطره آمیز باشد لذا هر دارویی باید با توجه به تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود . در مورد آموکسی سیلین نیز این گفته صادق است .
عوارض مصرف آموکسی سیلین می تواند متفاوت باشد . در برخی افراد می تواند خارش پوست ، کهیر پوستی و واکنش‌های آلرژیک شدید را به دنبال داشته باشد گاهی می‌تواند موجب بروز اسهال شدید شود.
تغییر رنگ دندان ها ، پررنگ شدن ادرار، قرمزی و سستی پوست، تهوع ، تغییر طعم دهان، مشکل در ادرار کردن ، خونریزی و خونمردگی، خستگی و ضعف غیر ارادی، زردی پوست و مخاط چشم و .. می‌تواند در افراد مختلف بروز نماید و در صورت بروز هر یک از علائم فوق لازم است فوراً به پزشک مراجعه شود . عوارض جدی تر حساسیت نسبت به آموکسی سیلین ، سرگیجه ، سردرد ، معده درد یا مشکل در خواب است.

تداخل دارویی :

بطور کلی آموکسی سیلین با داروهای مثل قرص های ضدبارداری ،کلرامفنیکل ، پروبنسید ، سولفونامید و تتراسایکلینتداخل ایجاد دارد . آموکسی سیلین تاثیر داروهای ضد انعقاد خوراکی را افزایش می دهد.
چنانچه به هر دلیلی تحت درمان تحت درمان بوده و دارویی مصرف می کنید لازم است قبل از مصرف آموکسی سیلین با پزشک خود مشورت کنید.
خانم های باردار یا ورزشکاران که مکمل های غذایی استفاده می‌کنند باید پیش از استفاده از آموکسی سیلین به پزشک مراجعه کنند.
مادران شیرده نیز لازم است قبل از مصرف ، با پزشک خود مشورت کنند.
افرادی دچار اختلال و ناراحتی های کلیوی هستند باید قبل از مصرف ، باز پزشک خود مشورت کنند.

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.