مهمترین عناصر و ویتامین های ضروری برای رشد موها کدامند

موها به عنوان بخشی از بدن ، علاوه بر ظاهر و فیزیک بدنی ، در زیبای افراد نیز نقش دارد . لذا آسیب به موها به هر شکل از قبیل کم پشتی ، طاسی و یا ریزش آنها می تواند برای برخی افراد بسیار ناراحت کننده باشد .
عوامل مختلفی در رشد و دوام موها، تاثیر دارند که فقدان آنها می تواند یکی از علل عمده ریزش مو باشد . تحقیقات نشان داده است ریزش مو می‌تواند زمینه های ارثی ، هورمونی ، استرس و … داشته باشد .حدود ۴۵ درصد از زنان ریزش مو را تجربه می کنند در حالی که مردان ، عمدتا ، ریزش مو را در طول عمر خود تجربه می کنند .

مهمترین عواملی که موجب ریزش مو و طاسی می شوند :

همانطور که گفته شد ریزش مو فرایندی پیچیده است که می تواند علل مختلفی داشته باشد .مهمترین علل ریزش مو  از این قرار هستند :
• تغذیه نامناسب
• تغییرات هورمونی
• سابقه خانوادگی
• داروها
• پرتو درمانی
• بارداری
• اختلالات تیروئید
• کم خونی
• بیماری های خود ایمنی
• سندرم تخمدان پلی کیستیک
• بیماری های پوستی (مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک )
• کاهش وزن شدید
• ضربه فیزیکی

در این مطلب از مجله روزنه به نقش عناصر و ویتامین های  ضروری برای رشد موها می پردازیم .

۱- روغن ماهی

روغن ماهی غنی از انواع اسیدهای چرب است . امگا ۳ منجر به استحکام و کاهش التهاب می شود . به همین دلیل روغن ماهی می تواند یکی از مواد محافظت کننده مو به شمار آید . یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد کمبود امگا ۳ در ریزش مو نقش دارد و ۸۹ درصد از افراد افرادی که به مدت ۶ ماه تحت درمان با امگا ۳ بوده اند با بهبود قطر موها و افزایش تراکم مو مواجه شده اند . مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تون ، ماهی سفید ، ساردین ، زرده تخم مرغ ،گردو ، دانه شاهدانه ، به منظور کاهش التهاب و تعادل هورمون ها توصیه می شود.
اگر به اندازه کافی به غذاهای حاوی امگا ۳ دسترسی ندارید می‌توانید از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید .
احتیاط : افرادی که داروهایی نظیر آسپرین مصرف می کنند قبل از مصرف روغن ماهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۲ – روی

ترکیبات روی در اختلالات مو مانند تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا و ریزش مو نقش دارد. به دلیل اهمیتی که روی در سلامت فولیکول مو دارد و نقشی که در آنزیم های متعدد و مختلف ایفا می کنند روی را می توان عامل رشد و تسریع بهبود فولیکول مو دانست .مطالعات نشان داده است در برخی از بیماری‌ها نظیر آلوپسی آره آتا مشخصات کمبود روی دیده می شود .

۲- ویتامین B5 (بیوتین) و Bکمپلکس

استفاده از ترکیبات B کمپلکس و بیوتین ، یکی از درمان های جایگزین برای درمان ریزش مو است. نشانه اصلی کمبود بیوتین در بدن ، ریزش مو است . کمبود بیوتین می‌تواند نتیجه مصرف سیگار ، اختلال در عملکرد کبد، و یا حتی بارداری باشد. تحقیقات نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از زنان در دوران بارداری کمبود بیوتین را تجربه می‌کنند .

تامین بیوتین و Bکمپلکس مورد نیاز ، می‌تواند با مصرف قرص تحت نظر پزشک و یا استفاده از غذاهایی که حاوی این ویتامین ها هستند جبران شود. از منابع این ویتامین ها ، می‌توان به تخم مرغ ، گوشت گاو و مرغ ، آووکادو ، حبوبات ، آجیل و سیب زمینی را نام برد .

۴ – ویتامین C

مطالعات نشان می‌دهد استرس اکسیداتیو می‌تواند نقش مهمی در روند پیری ایجاد کند و در نهایت منجر به سفید شدن مو و پیری زودرس شود. برای تامین ویتامین C ، می توان از خوراکیهایی مثل پرتقال ، فلفل قرمز ، کلم پیچ، کلم بروکلی، توت فرنگی ، گریپ فروت ،کیوی و.. استفاده کرد .

۵ – آهن

فقر آهن می‌تواند یکی از علل افزایش ریزش مو باشد .همچنین کمبود آهن می‌تواند منجر به بیماری آلوپسی آره آتا ، آلوپسی آندروژنتیک ، تلوژن افلوویوم شود . مطالعات نشان داده است ریزش مو در زنان در بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سال با فقر آهن در ارتباط است. بنابراین یکی از مواردی که لازم است در جیره غذایی به مقدار کافی وجود داشته باشد آهن است . آهن را می توان از مواد غذایی غنی از آن نظیر ، اسفناج ، برگ چغندر ، خربزه ، زرده‌تخم‌مرغ ، استیک گوشت ، لوبیا و… تامین کرد.
از آنجایی که کمبود آهن علاوه بر تاثیر منفی بر رشد مو می‌تواند عوارض دیگری را در بدن ایجاد کنند لازم است ،از دریافت میزان کافی آن اطمینان حاصل کنید.

۶ – ویتامین D

ویتامین d نقش مهمی در تقویت فولیکول های مو دارد .خوشبختانه دریافت کافی از ویتامین D چندان پیچیده نیست و چنانچه به میزان کافی تقریباً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید قادر به جذب ۱۰ هزار واحد ویتامین دی خواهید بود. البته در نظر داشته باشید که نور خورشید عامل محرک ساخت این ویتامین در بدن است . همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین D می‌تواند در برنامه غذایی شما قرار گیرد . ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا ، ماهی سفید، قارچ و … از منابع غنی ویتامین دی بشمار می روند.

 

• گیاهان و غذا برای رشد مو

در ادامه با برخی گیاهان آشنا می شوید که برای رشد و داشتن موهای سالم می توانند بسیار مفید باشند.
اسانس رزماری :
محققان اعتقاد دارند روغن رزماری با افزایش متابولیسم سلولی می تواند باعث تحریک رشد مو شود. همچنین مطالعات نشان داده است روغن رزماری در درمان آلوپسی آندروژنیک موثر است .

آلوئه ورا :
آلوئه ورا دارای خواص مغذی و غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی است که می تواند به داشتن موهای قوی و سالم کمک کند .
مطالعات نشان داده است آلوئه ورا می‌تواند در کاهش التهاب و بهبود زخم های پوستی بسیار موثر باشد . همچنین گزارش شده است ، آلوورا می‌تواند نقش محافظتی در برابر تابش اشعه به پوست که موجب ریزش مو میشود داشته باشد . آلوئه ورا ،خواص ضد باکتری و ضد قارچ هم دارد و در درمان شوره سر و نیز پرپشت شدن موها موثر است .

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.