هم اکنون شمشیر امام علی (ع) کجاست؟

هم اکنون شمشیر امام علی (ع) کجاست؟

“ذوالفقار” نام شمشیر رسول‌الله (ص) است.‏ در وجه تسمیه این شمشیر گفته‏‌اند: پشت آن خارهای پست و بلندی مانند ستون فقرات آدمی داشته است. منابع اسلامی در این باب سخن‌های گوناگون گفته‌اند. به روایت سدی از مفسران بزرگ و معتبر اهل سنت در تفسیر آیه «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس ،

 

حضرت آدم وقتی از بهشت بیرون آمد ، ذوالفقار را که از برگ اس بهشتی ساخته شده بود با خود به این دنیا آورد و با آن با دشمنان (جن و شیاطین) می‌جنگید. پس از او به ترتیب به پیامبران بعد رسید تا سرانجام به پیامبر اسلام (ص) رسید و آن حضرت آن را به امام علی (ع) داد.

 

علامه مجلسی (ره) از مناقب ابن‌شهر آشوب نقل می‌کند که آیه ۲۵ سوره حدید «وَاَنْزَلنا الحَدِید فِیهِ بَأسٌ شَدِید وَمَنافِع لِلناسِ» اشاره به ذوالفقار دارد که از آسمان برای پیامبر (ص) نازل شد و ایشان آن را به حضرت علی (ع) بخشیدند.

چرا پیامبر شمشیر خود را به امام علی (ع) بخشید؟

ماجرای ذوالفقار، از یکی از جنگ‌های صدر اسلام نشأت می‌گیرد. جنگ احد یکی از سخت‌ترین جنگ‌های صدر اسلام است. در این جنگ خطرناک، آن که بیش از همه فداکارى مى‏‌کرد و هر حمله‏‌اى که از جانب دشمن به پیغمبر مى‏‌شد دفع مى‏‌نمود، على‌ابن ابى طالب (ع) بود.

 

امام على (ع) با کمال رشادت مى‏‌جنگید، تا این که شمشیرش شکست، پیغمبر (ص) شمشیر خود را که موسوم به “ذو الفقار” بود، به امام على (ع) بخشید و از همان زمان این شمشیر وجهه‌ای مقدس یافت.

با این تفاسیر می‌توان گفت ذوالفقار جزء وسایل مخصوصی است که از پیامبر به دیگر امامان رسید. این شمشیر سپس به امام حسن (ع) و بعد از او به امام حسین (ع) رسید.

 

در جنگ بدر امام على (ع) با همین شمشیر از پیامبر اکرم (ص) دفاع مى‏‌کرد، تا آن که طبق نقل بعضى از مورخان بیش از شصت زخم به سر، صورت و بدن او وارد آمد و در همین موقع بود که پیک وحى به پیامبر عرضه داشت: اى محمد! معناى مواسات همین است، پیغمبر فرمود: “على (ع) از من است و من از او هستم” و جبرئیل افزود: و من هم از هر دو تاى شما.

 

چرا این شمشیر را ذوالفقار نامیدند؟

از حضرت صادق (ع) درباره علت نامیده شدن آن به ذوالفقار پرسیدند، حضرت صادق (ع) فرمود: زیرا ضربتی با آن به هیچ کس نزد، مگر آن‌که در دنیا از حیات و در آخرت از بهشت محرومیت یافت.

 

هم اکنون شمشیر امام علی (ع) کجاست؟

شاید برایتان سوال باشد که شمشیر امام علی (ع) کجاست؟ معمولا شیعیان امام را به چند نشانه می‌شناختند که از آن جمله ذوالفقار و زره بود. آن را نزد هر کس می‌یافتند که با نشانه‌های دیگر همراه بود او را به امامت می‌پذیرفتند. از امام صادق (ع) و امام رضا (ع) روایاتی نقل است و در زمان ایشان نزد آنان بوده است.

 

همچنین در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است «و شمشیر آن حضرت هنگام ظهور، همان شمشیر پیامبر «ذوالفقار» است».

بنابراین همان‌گونه که از روایات استفاده می‌شود، ذوالفقار جزء وسایل مخصوصی است که از پیامبر به دیگر امامان (به ترتیب) به ارث رسیده است و هم اکنون این شمشیر پربرکت، در دست امام عصر (عج) است.

آنچه مهم است شناختن هدفی است که حضرت علی (ع) بخاطر آن شمشیر را با خود حمل می‌کرده است و عمر شریفش را بخاطر آن اهداف به پایان رسانیده است. این چیزی است که برای ما قابل اهمیت است و سبب پیروی ما از حضرت علی (ع) می‌شود.

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.