۶ نوشیدنی که بعد از ورزش نباید نوشید !

ورزش نه تنها به شما برای سوزاندن چربی و کالری کمک می کند بلکه کمک می کند تا با از دست دادن وزن اضافی، تناسب اندام بهتری داشته باشید .همچنین ورزش و فعالیت‌های بدنی منجر به بهبود و بالا رفتن سطح سلامت بدن شده و فرد را از ابتلا به امراضی نظیر بیماری های قلبی مصون نگه می دارد.
حین ورزش ، به دلیل آنکه مقدار زیادی از آب بدن بصورت عرق ، دفع می شود ، نوشیدن یک یا دو لیوان آب یا مایعات بعد از تمرین بسیار مفید خواهد بود .
از طرفی ممکن است اینطور به نظر برسد که به جای آب ، می توان از نوشیدنیهای دیگری استفاده کرد .
در ادامه این مطلب از مجله روزانه به شرح نوشیدنی که بعد از ورزش برای سلامتی ورزشکار مضر است می پردازیم .

۶ نوشیدنی که بعد از ورزش برای بدن مضر است :

۱- نوشیدنی های انرژی زای ورزشی

این نوشیدنیها به وفور در بازار یافت می شود و ممکن است برای بسیاری از ورزشکاران جذابیت داشته باشد. اما در واقع این نوشیدنی ها سالم نیستند. زیرا مقدار زیادی قند و کالری در خود نهفته دارند و هیچ جنبه تغذیه‌ای ندارند . هر چند ممکن است در برخی از انواع آنها ، ویتامین ها و الکترولیت هایی نیز وجود داشته باشد . این قبیل نوشیدنی ها ، تاثیر مثبتی بر وضعیت بدن پس از ورزش ندارد .

۲ – نوشیدن الکل پس از ورزش

نوشیدن الکل پس از ورزش اشتباه بسیار بزرگی است. زیرا پس از ورزش بدن نیاز به آبرسانی دارد در حالی که الکل یک ماده ادرار آور محسوب می شود و منجر به دفع آب بدن به وسیله ادرار میشود . نوشیدنی های الکلی کالری و مواد مغذی خاصی ندارند و برعکس موجب افزایش ذخیره سازی چربی در بدن و چاقی می شوند و دارای اثر التهاب زا در بوده ، نقش منفی در سلامت کلی بدن دارد . بنابراین از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید .

۳ – نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار با داشتن مقدار زیادی قند ، موجب افزایش سریع سطح انرژی بدن می‌شوند اما به زودی این سطح انرژی سقوط می کند. لذا هیچ فایده‌ای تغذیه ای ندارند. همچنین ممکن است مصرف این سری از نوشیدنی ها منجر به کاهش میل به خوردن غذاهای مفید و سالم برای بدن شود.

۴ – آبمیوه های فرآوری شده و بسته بندی

شاید پیش خود تصور کنید که نوشیدن آبمیوه بسته بندی و فراوری شده پس از ورزش، یک انتخاب درست است. اما در واقع آبمیوه بسته بندی شده با قند بالا فقط منجر به چاقی می شود و خطر ابتلا به سندروم متابولیک را افزایش میدهند . در واقع، ارزش غذایی میوه ها در مصرف تازه و آب طبیعی آنها است.

۵ – نوشیدن قهوه پس از ورزش

پس از تمرین ممکن است تصور کنید نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند مفید باشد. اما قهوه حاوی کافئین است. نوشیدن قهوه بعد از ورزش ، منجر به عوارضی نظیر استرس ، تپش قلب و اختلالات خواب می شود.

۶- آب بسیار سرد

آب بهترین گزینه برای تامین آب از دست رفته بدن بعد از تمرین های ورزشی است اما این آب لازم است هم دما با دمای اتاق باشد .مصرف آب بسیار سرد پس از ورزش می ‌تواند مشکلات گوارشی در بدن ایجاد کند.

توضیحات تکمیلی :
– همه شما می توانید در خانه ، با استفاده از میوه و سبزیجات تازه و یا ذخیره مقداری آب آشامیدنی در یک بطری، پس از تمرین ، بهترین نوشیدنی که بعد از ورزش را همراه داشته باشید.
– آب نارگیل طبیعی حاوی سطح بالای الکترولیتها، پتاسیم و منیزیم است . آب نارگیل، موجب آبرسانی به بدن و جایگزینی الکترولیتها پس از ورزش می شود .
– اگر عاشق چای هستید یک فنجان چای سبز یا سیاه می تواند در روند اکسیداسیون چربی در طی ورزش هوازی موثر باشد
– هنگامی که تمرین های شما به پایان می رسد یک میان وعده غذای سالم حاوی پروتئین می‌تواند انرژی از دست رفته بدن را جبران کرده و سوخت و ساز بدن را متعادل کند.
– هرگز با دستان خود چشمانتان را نمالید این عمل می‌تواند منجر به گسترش باکتری های بیماریزا در بدن شود.
– همیشه پس از ورزش، دوش بگیرید .
– همیشه پس از تمرینات پیشرفت خود را با روزها و ماه‌های قبل مقایسه کنید. این عمل به شما انگیزه تمرین می دهند.
– هنگام ورزش لباس راحت و مناسبی بپوشید. پوشیدن لباس هایی که عرق را به مدت طولانی نگه می دارد منجر به عفونت های قارچی یا غده در بدن می شود.

منبع: روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.