رمز و رازهای یک آشتی ماندگار

همه ما در اطراف‌مان نمونه‌هايي از زوج‌هايي داريم كه پيوندشان را قطع كردند و بعد از ترك زندگي مشترك متوجه اشتباهات خودشان شدند. عده‌اي سعي مي‌كنند اين اشتباهات را در رابطه بعدي‌شان تكرار نكنند اما برخي، ندامت و پشيماني از دست دادن همسر رهاشان نمي‌كند و به فكر برگرداندن زندگي از دست رفته و آشتی با همسر خود مي‌افتند.

مرحله به مرحله پيش برويد

۱ تمام هوش، دانايي و اعتماد به نفس خودتان را به كار بگيريد تا همسر سابق‌تان را در موقعيتي كه مي‌خواهيد، قرار بدهيد. به يك موضوع براي شروع گفت‌وگو فكر كنيد و حواس‌تان باشد موضوع را به‌گونه‌اي انتخاب كنيد كه براي همسرتان معنادار باشد و تاثير مثبتي روي او بگذارد يعني موضوعي كه از مطرح كردن آن نتيجه بگيريد و براي شما سودمند باشد ولي لازم نيست ابتدا درباره علت اصلي اين قرار صحبت كنيد؛ بهتر است مرحله به مرحله پيش برويد. مكان ملاقات اول پس از متاركه هم مهم است؛ جايي كه يادآور خاطرات تلخي است، قرار نگذاريد. جايي كه فضاي آرام و دل‌نشيني داشته باشد، مناسب‌تر است. اگر در مطرح كردن موضوع اوليه موفق بوديد و همسرتان در حرف زدن با شما همراه شد، وارد مرحله دوم بشويد.

۲ خلاصه آنچه گذشت

درباره روزهايي كه بر شما گذشته با همسرتان حرف بزنيد؛ اجازه بدهيد همسرتان بداند اين مدت به چه موضوعاتي فكر كره‌ايد و به چه نتايجي رسيده‌ايد. كليد موفقيت شما در اين مرحله برخورد منطقي است. براي جلب نظر همسرتان نبايد خيلي مهربان يا خيلي خودبين باشيد. به همسرتان بگوييد فكر نمي‌كنيد عقل كل هستيد ولي براي برگرداندن زندگي مشترك و ايجاد يك رابطه درست، مطالعه كرده‌ايد. زماني كه احساس كرديد، همسرتان كمي به شما و حرف‌هاي‌تان اعتماد كرده، قدم در مرحله بعد بگذاريد.

۳ نمي‌خواهم فراموش كنم

درباره ديدگاه‌هاي تازه‌تان بيشتر توضيح بدهيد. بگوييد چه چيزي در فكر و ذهن‌تان گذشته كه تصميم گرفتيد براي برگرداندن اين رابطه تلاش كنيد. به اين نكته اشاره كنيد بين فراموش كردن و برگرداندن دوباره اين زندگي، فكر دوم به شما احساس بهتري مي‌دهد. به احتمال زياد از زمان شروع مرحله دوم، همسرتان در سكوت فرو رفته است اما حالا وقتش رسيده او را وارد بحث كنيد. اگر همسرتان چنين احساساتي را تجربه كرده، شما يك زوج طلايي هستيد. طوري حرف بزنيد و برخورد كنيد كه همسرتان به سؤال كردن از شما و ادامه دادن بحث تشويق شود.

۴ ۱۰ راز رابطه را يادآوري كنيد

درباره رازهاي رابطه موفق بخوانيد و بدانيد. اين‌ها موضوعات خوبي براي صحبت كردن هستند. درباره تك‌تك اين رازها صحبت كنيد؛ آن قدر كه مطمئن شويد همسرتان را متقاعد و با خودتان همراه كرده‌ايد. اين نكات را براي همسرتان مرور كنيد:
خراب شدن يك رابطه، اتفاقي است كه احتمال وقوع آن براي هر زوجي وجود دارد.
هر دونفر شما اشتباهاتي در زندگي مشترك انجام داديد.

۵ از خودتان انتقاد كنيد

اجازه بدهيد همسرتان بداند در اين مدت، نگاه انتقادي به خودتان داشتيد كه باعث شده ديدگاه‌تان نسبت به رابطه عوض شود، رفتارهاي بدتان را شناسايي كرده‌ايد و درصدد تغيير آن‌ها برآمده‌ايد. يك نمونه از اشتباهات‌ در زندگي مشترك‌تان را مثال بزنيد كه ناشي از رفتار اشتباه شما بوده است. در اين مرحله بايد روي خودتان، تغيير رفتار و رويكردتان تمركز كنيد تا تاثير لازم را روي همسرتان بگذاريد.

۶ لحظه‌هاي خوب را مرور كنيد

روي اين مرحله بايد وقت و حوصله بيشتري صرف كنيد. ارزش‌ها و اهداف‌تان در يك رابطه را مطرح و درباره آن‌ها بحث كنيد. يادآوري گذشته در اين مرحله به شما كمك مي‌كند. مرور خاطرات خوب، لحظه‌هاي شاد و دوست داشتني حس خوشايندي در همسرتان ايجاد مي‌كند. سعي كنيد نمونه‌هاي بيشتري از رابطه خودتان به خاطر بياوريد و تعريف كنيد؛ اين كار كمك چشمگيري به شما مي‌كند. در اين مرحله ممكن است همسر شما احساس خستگي بكند، در اين صورت ادامه بحث را به بعد واگذار كنيد. ذهن همسر شما نياز به زماني دارد كه اطلاعات تازه را بررسي كند و تصوير تازه‌اي از شما بسازد. اين زمان ممكن است بين چند ساعت تا چند هفته طول بكشد؛ عجله نكنيد، ارتباط‌تان را حفظ كنيد و هر زمان احساس كرديد، آمادگي لازم را دارد وارد مرحله ۷ بشويد.

۷ فرمول رابطه موفق چيست ؟

حالا زمان آن رسيده كه به همسرتان نگاه كنيد و با قاطعيت به او بگوييد:«كيفيت يك رابطه به ميزان برآورده كردن خواسته‌ها و نيازهاي دو طرف بستگي دارد؛ پس بيا خواسته‌هاي‌مان را از يك رابطه مطرح و درباره آن‌ها صحبت كنيم.» با شروع اين بحث شما درباره شرايط دنياي تازه‌تان صحبت مي‌كنيد كه براي تكرار نشدن اشتباهات گذشته ضروري و لازم است.

۸ به او فكر كنيد

شما در حساس‌ترين مرحله بازسازي رابطه قرارداريد؛ پيوند تازه شما در اين مرحله بسيار شكننده و حساس است پس دقت كنيد و رفتاري انجام ندهيد كه اين پيوند را تهديد كند. حرف و ديدگاه‌‌تان را به شيوه‌اي ملايم و منطقي مطرح كنيد و به خواسته‌ها و گلايه‌هاي همسرتان توجه ويژه نشان بدهيد. صبوري و ملايمت كليد موفقيت شما در اين مرحله حساس است.

۹ شفاف‌سازي‌ كنيد

صادقانه اما با سياست درباره خواسته‌ها و نيازهاي همسرتان صحبت كنيد. به شيوه انتقادي با آن‌ها برخورد نكنيد و به همسرتان اين فرصت را بدهيد كه با نظرات شما مخالفت كند؛ شما بيشتر راه را رفته‌ايد و تا برگرداندن زندگي مشترك فاصله‌اي نداريد، كمي ديگر صبوري كنيد. در اين مرحله همسر شما با آخرين ترديدهايش درگير است و شما بايد براي حل اين ترديدها به او زمان بدهيد. اگر در اين مرحله به‌خوبي عمل كنيد، مهر و محبت از دست رفته را به رابطه‌تان برمي‌گردانيد.

صبوري و ملايمت كليد موفقيت شماست

۱۰ مرحله آخر به شما اختصاص دارد چون اعتماد لازم بين شما ايجاد شده ، حالا شما بايد رك و راست تمام خواسته‌هاي‌تان را به همسرتان بگوييد. شايد از بيان شفاف خواسته‌هاي‌تان نترسيد ولي جسارت به خرج و اين كار را انجام بدهيد. اگر تلاش شما در مراحل قبل درست بوده، در اين مرحله همسرتان با صبوري حرف‌هاي شما را مي‌شنود و خواسته‌هاي‌تان را درك مي‌كند.

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.