خواص چای سبز برای لاغری و سلامت

 

مقدار و زمان مصرف چای سبز برای لاغری و سلامت بدن

با داغ شدن تب لاغری و تناسب اندام چای سبز به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها تبدیل شده و طبیعتا سئوالاتی درباره لاغری با چای سبز مطرح می شود . تفاوت عمده چای سبز (به انگلیسی : green tea) و چای سیاه در فراوری چای سیاه است که تخمیر و مرحله فرآوری آن کامل انجام می شود در حالیکه در چای سبز به طور ناقص انجام می گیرد و به همین دلیل رنگ آنها متفاوت است .
هر چند گروهی ، چای سبز را صرفا به دلیل خواصش می نوشند اما مشتاقان زیبایی و تناسب اندام می خواهند بدانند:
آیا چای سبز واقعا موجب لاغری میشود ؟
آیا چای سبز قادر به سوزاندن چربی های اضافی بدن می باشد ؟
چه مقدار چای سبز برای مصرف روزانه کافی است ؟
در ادامه این مطلب از مجله روزنو به بررسی خواص و نحوه مصرف چای سبز می پردازیم .

خواص چای سبز برای لاغری و سلامت

۱- بطور کلی چای سبز باعث بهبود عملکرد تمامی اعضای بدن می شود . این تاثیر را میتوان در دستگاه قلبی – عروقی ، گوارش و … بیشتر مشاهده کرد.
۲ – چای سبز با جلوگیری از رسوب چربی ها در دیواره رگها ، به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند .
چای سبز موجب باز شدن رگها و عروق خونی شده ، اکسیژن رسانی به این اندام ها را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد .همچنین با مصرف چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش می یابد .

۳ – چای سبز سیستم گوارش را تقویت کرده و باکتری های مضر روده را از بین می برد .
۴ – چای سبز با کمک به انقباض و انبساط ریه ، عملکرد ریه‌ها را بهبود می بخشد این اثر در بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است .

۵ – چای سبز به دفع مواد زائد و مضر از بدن که موجب سنگ کلیه و مثانه می شود کمک می کند .
۶ – چای سبز منبع غنی از انواع ویتامین های خانواده B و C است . جالب اینجاست که این ویتامین ها حتی پس از دم کردن نیز در چای سبز باقی می ماند .

۷ – چای سبز فعالیت سلولهای مغزی ، خصوصاً فعالیت های مرتبط با حافظه را تقویت کرده و خطر بروز آلزایمر را کاهش می دهد .
۸- چای سبز را به عنوان یک داروی ضد پیری و جوانسازی پوست می شناسند. چای سبز حاوی انواع آنتی اکسیدان هاست که به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کند . آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی بروز بیماری های پوستی و سرطان محسوب می شوند به حفظ طراوت و شادابی پوست کمک می کند .

۹ – مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد .
۱۰ – چای سبز خاصیت چربی سوزی دارد و چای سبز به سوزاندن چربی های شکم کمک کرده و سرعت کاهش وزن را افزایش می دهد .

 چه مقدار چای بنوشیم ؟

چای سبز با همه فوایدی که دارد مثل سایر مواد غذایی لازم است در مصرف آن افراط نکرد.

بطور کلی مصرف چای ، چه سبز باشد یا سیاه ، بیشتر از ۲ تا ۳ لیوان در روز توصیه نمی شود . زیرا مصرف بیش از حد این نوع نوشیدنی ها موجب دفع آب و الکترولیت ها از بدن می شود که نتیجه آن بروز اختلالاتی در بدن و همینطور مشکلاتی نظیر تحریک‌پذیری و حساسیت های عصبی خواهد بود . بنابراین در مصرف چای نیز باید حد اعتدال را رعایت کرد . مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان چای در روز می تواند آرامش را پس از یک خستگی به شما باز گرداند .

میزان و نحوه مصرف چای سبز

لازم به ذکر است که چای سبز مانند چای سیاه نیاز به دم کردن ندارد . برای نوشیدن چای سبز کافی است به میزان هر نفر ، یک قاشق مربا خوری در قوری ریخته و به ازای هر قاشق یک لیوان آب اضافه کرد و پس از ۷ تا ۸ دقیقه ، نتوشید . فراموش نکنید مصرف بیش از حد چای ، می تواند برای سلامتی مضر باشد .

بهترین زمان مصرف چای سبز

یکی از سئولات رایج درباره مصرف جای سبز این است که چه موقع چای سبز بنوشیم ؟ قبل از غذا یا پس از غذا ؟
همانطور که گفتیم چای سبز و چای سیاه تفاوت عمده‌ای با هم ندارند و تفاوت آنها بیشتر در فرآوری آنهاست. بنابراین همان احتیاطهای را در مصرف چای سیاه رعایت می کنیم باید در مصرف چای سبز رعایت کنیم .
مهمترین نکته درباره مصرف چای سبز این است که مصرف چای بلافاصله پس از صرف غذا موجب کاهش جذب آهن و اتلاف این عنصر مورد نیاز بدن می شود .بنابراین پس از صرف غذا ، نوشیدن چای را حداقل یک ساعت به تأخیر بیندازید . خصوصاً خانمها و دخترهای جوان که بیشتر در معرض کمبود آهن هستند ، به این مورد باید توجه بیشتری داشته باشد.

آیا چای سبز برای لاغری مفید است ؟

سئوالی که زیاد پرسیده میشود درباره تاثیر چای سبز برای لاغری است .
همانطور که گفته شد چای سبز دارای خواصی است که منجر به سوزاندن چربی های بدن می‌شود . اما لازم است بدانید که صرفاً نوشیدن چای سبز برای لاغری ، به تنهایی کافی نیست . چای سبز می‌تواند لاغری را تسهیل کند . اما چنانچه سایر عوامل دخیل در کاهش وزن ، نظیر افزایش فعالیت های بدنی ، کنترل تغذیه و پرهیز از غذاهای پرکالری و چرب رعایت نشود ، مصرف چای سبز برای لاغری تاثیر چندانی نخواهد داشت .
به عبارتی برای لاغری و کاهش وزن با چای سبز ، چای سبز در کنار ورزش و تغذیه مناسب نقش تسهیل کننده را دارد و خود به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت .

منبع: روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.