بوی بد بدن از چیست ؟ راههای رفع بوی بد بدن کدامند؟

بوی بد بدن از چیست ؟ راههای رفع بوی بد بدن کدامند؟

بوی بد بدن از چیست ؟ راههای رفع بوی بد بدن کدامند؟

هرچند بوی بد بدن ممکن است خجالت‌آور و ناخواسته باشد اما به هر حال یک فرآیند فیزیولوژیک طبیعی و یک واقعیت در زندگی افراد است . شاید بتوان بوی بدن را با دئودورانت های رایج در بازار برطرف کرد اما برای رفع بوی بد بدن ، بهتر است بدانیم چه دلایلی به صورت بیولوژیکی، شیمیایی و یا محیطی می توانند در بوجود آمدن بوی بد بدن موثر باشند .
در این مطلب از مجله روزنو به علت بوی بد بدن و راهکارهای رفع آن می پردازیم .

دلایل بوی بد بدن :

۱ – عرق و باکتری ها

همه ما می دانیم بین عرق کردن و بوی بدن ارتباطی وجود دارد . بدن شما دارای دو نوع غدد عرق است یکی غدد اکرین Eccrine که در سراسر بدن وجود دارد که با دفع، نمک و آب ، عمدتاً منجر به تنظیم درجه حرارت بدن و خنک شدن پوست میشود. دسته دوم غدد Apocrine هستند. این غدد در نزدیکی فولیکول های مو ، روی سر ،آلت تناسلی و زیر بغل متمرکز شده و تولید عرق غلیظ و چسبناکی از پروتئین ها و چربی می کنند.
باکتری های موجود بر روی سطح پوست در تماس با مواد ترشح شده از غدد آپوکرین طی واکنشهای شیمیایی ، بوی ناخوشایند در بدن ایجاد می کنند .
همچنین این غدد، هنگامی که بدن در شرایط دمای بالا قرار دارد، کار کردن، احساس استرس یا اضطراب وجود دارد ، فعالیت بیشتری دارند و لذا بوی بدن نیز بیشتر می‌شود.

۲ – ساختار ژنتیکی

ساختار ژنتیکی شما نیز می تواند یکی از دلایل بوی بد بدن باشد. تغییرات ژنیتیکی کوچک در برخی از نژادها مثلاً در مردم چین و ژاپن و حتی کره به کاهش بوی عرق زیر بغل و همچنین جرم گوش منجر شده است .جالب است بدانید ژن ها نقش مهمی در بوی ناخوشایند و یا خوشایند بدن دارند . یک مطالعه نشان می دهد بسته به تغییرات ژنها ، ممکن است ترشحات غدد مولد عرق ، بد بو باشد و یا اینکه اصلاً بوی بدی نداشته باشد.

۳ – اضافه وزن

اضافه وزن با به بیشتر شدن بوی بدن ارتباط دارد. زیرا افراد چاق معمولا بیشتر از سایر افراد عرق می کنند . تحقیقات نشان داده است افرادی که اضافه وزن دارند بوی بدن آنها بدتر است .

 

۴ – تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد ، یک وضعیت پزشکی است که به نظر می رسد غدد مولد عرق ، بیش از حد عادی فعال هستند. عواملی نظیر اضطراب، آکرومگالی، سرطان ، سندروم کارسینوئید ،کم کاری تیروئید و غیره منجر به ترشح بیش از حد عرق می شود و این عرق در مجاورت با باکتریها ایجاد بوی بد می کنند.

۵- استرس

پاسخ بدن به اضطراب و استرس می تواند محرک تولید عرق باشد و ترشح آن را در بدن افزایش دهد .

۶ – غذاهای خاص

برخی مواد غذایی می‌توانند بوی بدن را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال سبزیجات،  گل کلم ، کلم، سیر و پیاز می‌توانند بر ترکیبات غدد و بوی آن تاثیر بگذارند . مصرف گوشت و الکل هم ممکن است به بدتر شدن بوی بدن کمک کند. در چنین مواردی لازم است آب بیشتری بنوشید تا اثر این مواد ، بر بوی عرق کمتر شود.

۷ – بیماریها

گاهی بوی بدن ناشی از ابتلا به یک بیماری است .مثلا افرادی که دچار بیماری کلیوی یا کبدی هستند و یا دیابت دارند بوی بدنشان متفاوت است. اگر احساس می کنید بوی بدن شما غیر عادی حتما به پزشک مراجعه کنید .

رشد بیش از حد باکتری ها بر روی پوست نیز می تواند منجر به بوی بد بدن شود تمیز نگه داشتن پوست و یا خشک کردن بدن ، پس از حمام ، پوشیدن لباس های مناسب و آزاد با پارچه های پنبه ای و نخی که قابلیت تنفس را به بدن می دهد به کمتر شدن بوی بدن کمک می‌کند.

۸ – برخی داروها

بوی بد بدن گاهی ممکن است نتیجه مصرف برخی از داروها باشد. به عنوان مثال افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند ، افرادی که مرفین و یا داروهای کاهش تب و سرفه مصرف می‌کند و حتی برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند بوی بدن را تحت تاثیر قرار دارد .

۹ – سندروم بوی ماهی

سندروم بوی ماهی بیماری نادر پزشکی است که بوی بدن شبیه ماهی می‌شود. این بو می تواند حتی در ادرار و ترشحات مهبل نیز استشمام شود. علت آن وجود یک ژن معیوب در بدن است که متاسفانه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
عواملی مانند استرس، عرق کردن، عادت ماهیانه و همچنین برخی مواد غذایی خاص مانند غذاهای دریایی ،بادام زمینی ، لوبیا و تخم مرغ می تواند این وضعیت را بدتر کند.

منبع : روزنو

موضوعات
درباره سایت
مجله اینترنتی ایما با هدف راه اندازی سایتی جامع در حوزه اجتماعی وب فارسی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان کوتاهی حوزه فعالیت محتوایی خود را به بیش از 124 عنوان مجموعه گسترش داده است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی راهی برای بودن همیشه کنار هم
کلیه حقوق برای " مجله ایما " محفوظ است.